همه مقالات فستو

آزمون TR YÖS + راهنمایی کامل

آزمون TR YÖS + راهنمایی کامل

در این مقاله میخواهیم به آزمون TR YÖS + راهنمایی کامل آن بپردازیم. همان طور که میدانید از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۱، آزمون یوس(YÖS)،به صورت غیرمتمرکز و توسط دانشگاه‌های مختلف ترکیه برگزار می شد. اما در تاریخ 3 آذرماه 1401 شرایط TR YÖS بطور رسمی توسط سازمان YOK ترکیه اعلام شد. مفاد این آزمون به شرح زیر می باشد.

  • هر دانشگاه بصورت جداگانه و طبق روال قبل آزمون یوس 2023 خودش را برگزار خواهد کرد.
  •  آزمون مرکزی ابطال نخواهد شد ولی پذیرش از طریق این آزمون را خود دانشگاه تصمیم خواهد گرفت.
  •  دانشگاه های بزرگ میتوانند  یوس 2023 مرکزی اقدام به پذبرش دانشجو نمایند ولی ظرفیت زیادی به این مورد اختصاص داده نخواهد شد.
  •  پذیرش با آزمون sat و دیپلم ادامه خواهد داشت ولی کمرنگ تر خواهد شد چراکه در سال 2022 نیز شاهد عدم پذیرش از طریق آزمون sat از سوی دانشگاه‌هایی مثل مارمارا، نجم الدین اربکان، آدیامان و … بودیم.
  • پذیرش دانشگاه‌های خصوصی ها طبق روال قبل و ازطریق آژانس های تحصیلی خواهد بود.
  •  احتمال زیاد اولین آزمون یوس 2023 مرکزی در ماه  ژانویه ۲۰۲۳ ممکنه برگزار می شود.

خلاصه می توان گفت که یک گزینه به آزمون‌های مورد قبول دانشگاه‌ها اضافه خواهد شد که همان آزمون یوس مرکزی TR-YÖS خواهد بود.

اطلاعات لازم برای ثبت نام در آزمون TR YÖS :

بازه زمانی ثبت نام و شرایط ثبت نام آزمون یوس مرکزی 2023 اعلام شد.

شروع ثبت نام : 24-11-2022 – ( 1401/09/03 )
پایان ثبت نام : 05-12-2022 – ( 1401/09/14 )
تاریخ آزمون : 29-01-2023 – ( 1401/11/09 ) ساعت 11:15 ، داوطلبان بعد از ساعت 11:00 حق ورود به مراکز آزمون را نخواهند داشت.
اعلام نتایج : ——

(نتایج در سایت https://sonuc.osym.gov.tr ​​ اعلام خواهد شده که با استفاده از شماره های ID/Y.U/TR-YÖS و رمز عبور خود می توانید مشاهده نماشد.در ضمن نتایج برای داوطلبان ارسال نخواهد شد.)

شروع ثبت نام با تاخیر: 12-12-2022 – ( 1401/09/21 )
پایان ثبت نام با تاخیر : 15-12-2022 – ( 1401/09/24 )
در ثبت نام با تاخیر50 درصد به هزینه‌های آزمون اضافه می‌شود.

هزینه:

برای مراکز ترکیه، ایران، عربستان، آذربایجان، آلمان و قبرس شمالی 800 لیر.
برای مراکز قرقیزستان، تونس، لیبی، الجزایر، افغانستان، اندونزی، پاکستان، قزاقستان، ترکمنستان 250 لیر.
برای مراکز چاد، نیجیریه، نیجر، سنگال، اردن، سودان، اتیوپی، لبنان، ازبکستان 150 لیر. می‌باشد.

هزینه از طریق کارت بانکی بصورت سایتی تا ساعت 23:59 آخرین روز ثبت نام قابل واریز می‌باشد.

زمان آزمون: 100 دقیقه
تعداد سوالات: 80 ( 40 ریاضی پایه و 40 توانایی عددی)

تذکر: آزمون دارای نمره منفی بوده یعنی به ازای هر چهار پاسخ اشتباه یک پاسخ صحیح داوطلب حذف خواهد شد!!

زبان آزمون: ترکی، انگلیسی، عربی، فرانسوی، آلمانی، روسی
اعتبار آزمون: 2 سال
حوزه های امتحانی :

در ترکیه: آدانا، آنکارا، بورسا، ادیرنه، قاضی آنتب، هاتای، مرسین، استانبول آسیایی( کادیکوی،مالتپه،آتاشهیر)، استانبول اروپایی(بی اوغلو،شیشلی،کائیت حانه،سارییِر،بشیکتاش)، ازمیر( بورنووا،کارشیاکا،چیئلی)، کایسری، قونیه، کاهرامان ماراش، ماردین، طرابزون، شانلی اورفا، وان، کیلیس

در ایران: تبریز

تذکر: بسته به تعداد داوطلبانی که برای آزمون درخواست می دهند، ÖSYM ممکن است مراکز امتحانی اضافی را به مراکز آزمون کتبی موجود در لیست باز کند یا در صورت لزوم برخی از مراکز آزمون کتبی موجود در لیست را لغو کند. داوطلبانی که خواهان مراکز امتحانی پر یا لغو شده باشند می توانند به حوزه های امتحانی دیگر منصوب شوند. در چنین مواردی، اختیار تعیین مرکز آزمون شما متعلق به ÖSYM است. OSYM همچنین ممکن است در صورت لزوم، داوطلب را به یک مرکز امتحانی متفاوت از مراکز امتحانی که انتخاب کرده است، اختصاص دهد. پس از مشخص شدن مرکز محل آزمون داوطلبان، هیچ تغییری صورت نمی گیرد.

TR YÖS
ثبت نام در داخل ترکیه:

افرادی که کارت شناسایی ترکیه( کیملیک ) دارای عکس دارند:

داوطلبانی که در سیستم داوطلبان ÖSYM ثبت نام نکرده و اداره کل جمعیت و امور شهروندی وزارت کشور کارت شناسایی جمهوری ترکیه با عکس گرفته اند، بدون مراجعه به مراکز ثبت نام، می‌توانند از رمز عبور دولت الکترونیکی ( e-Devlet ) خود از طریق اپلیکیشن «دروازه دولت الکترونیک» استفاده کنند و در سامانه https://tryos.osym.gov.tr ثبت نام کنند. داوطلبان در این شرایط می‌توانند در طول دوره درخواست و بدون مراجعه به مراکز ثبت نام، درخواست خود را به صورت انفرادی از طریق اینترنت انجام دهند و با پرداخت هزینه آزمون در مدت زمان مقرر، درخواست خود را تکمیل کنند.

از بین داوطلبانی که هم در سامانه داوطلبان ÖSYM ثبت نام کرده‌اند و هم شناسنامه جمهوری ترکیه با عکس از اداره کل جمعیت و امور شهروندی وزارت کشور اخذ می‌کنند، کسانی که عکس معتبر دارند در سیستم ثبت نام ÖSYM، بدون مراجعه به مراکز ثبت نام، آنها می‌توانند درخواست های خود را به صورت جداگانه از طریق اینترنت در آدرس اینترنتی ÖSYM در ​​طول دوره ثبت نام ارسال کنند. و درخواست خود را با پرداخت هزینه آزمون در مدت تعیین شده تکمیل کنند. عکس‌های داوطلبان در این وضعیت در پنل ثبت نام داوطلبان ÖSYM به طور خودکار با عکس های آنها در کارت شناسایی جمهوری ترکیه در طول درخواست برای آزمون به روز می شود.

داوطلبانی که فاقد کارت شناسایی (کیملیک) جمهوری ترکیه هستند و یا دارای عکس در کارت شناسایی جمهوری ترکیه نیستند (از جمله اتباع خارجی در ترکیه و قبرس شمالی):‎

افراد فاقد کارت شناسایی جمهوری ترکیه و یا از بین داوطلبانی که عکس آنها در کارت شناسایی آنها درج نمی‌شود، افرادی که دارای عکس معتبر در سامانه پنل داوطلبان ÖSYM هستند، می‌توانند به صورت انفرادی، بدون مراجعه به مرکز ثبت نام، از طریق آدرس اینترنتی برای آزمون اقدام کنند. از سایت  ​​https://tryos.osym.gov.tr، و آنها می توانند درخواست‌های خود را با پرداخت هزینه آزمون در مدت زمان تعیین شده تکمیل نمایند.‎

 اکثر داوطلبان در ایران دارای این شرایط هستند: کسانی که کارت شناسایی جمهوری ترکیه ندارند، کسانی که عکس معتبری در سیستم ندارند، درخواست‌های خود را در مدت زمان درخواست برای آزمون به مراکز ثبت نام ارسال کرده و می‌توانند درخواست خود را تکمیل کنند، با پرداخت هزینه آزمون در موعد مقرر.

مشخصات لازم جهت تکمیل فرم ثبت نام:

  • نام و نام خانوادگی
  • نام پدر و ملیت پدر
  • نام مادر و ملیت مادر
  • شماره پاسپورت(اختیاری)
  • محل و تاریخ تولد
  • ایمیل
  • وضعیت تاهل
  • وضعیت دبیرستان
  • فارغ التحصیل؟
  • شروع و پایان
  • اسم و شهر مدرسه
  • معدل
  • آدرس 
  • شماره ثابت همراه
  • زبان و مرکز آزمون
مجموعه FESTTU با داشتن کارشناسان حرفه ای، می توانند ثبت نام آزمون TR YOS شما را با کمترین هزینه انجام دهند. جهت هماهنگی با شماره 09145004495 تماس بگیرید.

تذکر: داوطلبان باید حداقل 1 ساعت قبل از شروع آزمون درب ساختمان محل برگزاری آزمون حضور داشته باشند تا بررسی های شناسایی و امنیتی و ورود به سالن به موقع انجام شود. چهره داوطلبی که در آزمون شرکت می کند باید به گونه ای باز باشد که امکان شناسایی وجود داشته باشد.
توجه: مراحل پذیرش داوطلبان در ساختمان های آزمون تا ساعت 11 روز آزمون تکمیل می شود. پذیرش داوطلبان بعد از ساعت 11:00 و پس از شروع مهلت پاسخگویی در حوزه امتحانی امکان پذیر نخواهد بود.
داوطلبان باید مدارک ورودی آزمون و کارت شناسایی یا T.C خود را ارائه دهند. شناسنامه یا «سند هویت موقت» صادره از اداره کل جمعیت و امور شهروندی یا کارت آبی یا کارت شناسایی جمهوری اسلامی ایران یا شناسنامه کشورشان یا گذرنامه‌هایی که اعتبار آنها منقضی نشده است بررسی می‌شود و در مکان‌هایی که می‌نشینند شماره ردیف آنها قرار دارد. 

داوطلبی که می‌نشیند، مدرک ورودی آزمون و مدرک شناسایی را روی میز خود می‌گذارد. کارکنان حاضر در سالن ابتدا هویت داوطلبان را بررسی کرده و مدارک ورودی آزمون را جمع آوری می کنند. پس از انجام بررسی های لازم، رئیس سالن قوانین لازم در آزمون را برای داوطلبان قرائت می کند. روی عکس نامزد، T.C. این دفترچه پاسخنامه ها را با شماره ID/Y.U./TR-YÖS، نام و نام خانوادگی، و همچنین جعبه های حاوی دو مداد، پاک کن، تراش و دستمال، توزیع می کند. هر داوطلب باید از برگه پاسخنامه خود که شامل عکس و اطلاعات هویتی وی می باشد استفاده کند. آزمون داوطلبی که از پاسخنامه داوطلب دیگری استفاده می کند باطل تلقی می شود.

توجه :پس از توزیع مدارک آزمون، داوطلبان قبل از اتمام 75 دقیقه اول زمان پاسخگویی آزمون و در 15 دقیقه آخر آزمون مجاز به خروج از سالن امتحان نیستند. در طول آزمون، داوطلبان حتی برای مدت کوتاهی (از جمله رفتن به توالت) اجازه خروج از اتاق امتحان را ندارند. کاندیداها در این شرایط قطعا اجازه نخواهند داشت. داوطلبی که به هر دلیلی از سالن امتحان خارج شود، مجدداً در سالن امتحان پذیرفته نخواهد شد و تا پایان 75 دقیقه ابتدایی آزمون در سالن آزمون نگهداری خواهد شد.

در صورت مشاهده موارد زیر، آزمون داوطلب ابطال خواهد شد:

 صحبت کردن، تقلب کردن یا تقلب دادن.
 پرسیدن سوال از کارکنان در سالن.
 استفاده از کاغذهای ضایعاتی یا نوشتن پرسش و پاسخ آنها بر روی کاغذ دیگری.
 سوالات و پاسخ ها را در پشت پاسخنامه نوشتن.
 گرفتن خودکار، پاک کن و غیره از یکدیگر. 
 قبل از شروع زمان پاسخگویی امتحان شروع به خواندن سوالات می کنند.
 ادامه خواندن سوالات و علامت گذاری در پاسخنامه با وجود تمام شدن زمان امتحان.
 رفتارهایی که نظم امتحان را مختل می کند.

داوطلب های دارای معلولیت/مشکلات بهداشتی:

داوطلبان دارای معلولیت/مشکلات بهداشتی امتحانات خود را از دانشگاه یا بیمارستان دولتی دریافت خواهند کرد تا بتوانند در آزمون «تالارهای معلولین» شرکت کنند.
1) یک کپی تایید شده از گزارش هیئت سلامت معلولان / گزارش هیئت سلامت / گزارش نیازهای ویژه برای کودکان (ÇÖZGER)
2) دادخواست های آنها که وضعیت سلامتی/ناتوانی آنها را ذکر می کند.
3) یک کپی از اطلاعات ثبت نام درخواست کاندید
پس از رسیدن گزارش ها به OSYM، توسط OSYM به سیستم منتقل می شود. داوطلبانی که در مهلت درخواست، رونوشت تایید شده گزارش هیات سلامت معلولان/گزارش هیات سلامت را به همراه سایر مدارک ذکر شده در بالا به OSYM ارسال نکنند، اجازه شرکت در آزمون سالن های معلولین را نخواهند داشت و با آنها رفتار خواهد شد. مانند سایر داوطلبان متقاضی شرکت در آزمون.

داوطلبانی که گزارش هیأت سلامت آنها توسط مرکز ما پذیرفته شود، متناسب با وضعیت معلولیت/سلامتی خود در «سالن معلولین» در آزمون شرکت خواهند کرد. روی مدارک ورودی آزمون این داوطلبان «سالن معلولان» درج خواهد شد. با داوطلبانی که گزارش آنها پذیرفته نمی شود مانند سایر داوطلبان شرکت کننده در آزمون رفتار می شود.
در صورتی که داوطلبان معلول نیاز به تجهیزات خاصی داشته باشند که در آزمون از آن استفاده خواهند کرد، این نیازها و وسایل مورد استفاده باید در دادخواست خود به تفصیل قید شود. داوطلبان در صورت قبولی در ÖSYM می توانند از این مطالب در آزمون استفاده کنند. ابزار، تجهیزات و وسایلی که این داوطلبان می توانند در آزمون به همراه داشته باشند نیز در مدارک ورودی آزمون با نوشته «سالن معلولان» قید خواهد شد.

پس از تکمیل مراحل درخواست، داوطلبانی که مشکلی برای شرکت در امتحانات خود در سالن‌های امتحانی غیر از سالن معلولین دارند، باید تغییرات وضعیت سلامت خود را با گزارش‌های هیئت بهداشتی که از دانشگاه یا بیمارستان دولتی دریافت می‌کنند، ثبت کنند. گزارش ها باید تا ساعت 17:00 روز چهارشنبه، در هفته ای که آزمون در آن برگزار می شود، در ضمیمه دادخواست با هدف عمومی به اداره داوطلبان معلول OSYM (EADB) ارائه شود. از بین این داوطلبان، کسانی که کارنامه آنها پذیرفته می شود در «سالن معلولان» در آزمون شرکت می کنند. پس از روز چهارشنبه، گزارش داوطلبانی که دارای مشکلات سلامت/معلولیت هستند و ملزم به شرکت در آزمون در “سالن معلولان” هستند توسط ریاست OSYM ارزیابی می شود.
داوطلبانی که مشکل سلامتی دارند و درخواست خواننده/نشانگر یا نشانگر ندارند و می توانند بدون نیاز به کمک به سالن امتحانات مراجعه کنند، مشروط بر اینکه توسط حراست در ورودی ساختمان امتحان بررسی شود. دست و یا با ردیاب، دارو (دارای دانه)، بانداژ که در مدرک ورودی آزمون مشخص نشده است، می توانند با عصا، آتل، واکر، گردن بند، کرست، حلقه های نشستن در آزمون شرکت کنند. گچ، پانسمان، زانوبند، قطره چشم، داروی آسم/پمپ/اسپری در ساختمان و سالن قید شده در مدرک ورودی آزمون.
گزارشات (گزارش‌های تکمیلی) داوطلبانی که دارای مشکل معلولیت/سلامتی در درخواست هستند و گزارش هیئت سلامت را در مدت زمان درخواست به مرکز ما ارسال می‌کنند، پس از تکمیل تکلیف ساختمان/سالن‌ها ترتیب اثر داده نمی‌شود.
این قوانین در مورد کاندیداهای دارای معلولیت/مشکلات بهداشتی برای کاندیداهای معلولی که از طریق اینترنت درخواست انفرادی می کنند نیز معتبر است.

کلام آخر: مطالبی که در این مقاله گفته شده،خلاصه ای از بخشنامه نامه ی 34 صفحه ای که توسط سازمان OSYM منتشر شده است، می باشد. افرادی که متوجه بعضی از مطالب این مقاله نشده اند، می توانند با تماس با شماره های موجود در سایت و گرفتن وقت مشاوره، به جواب سوالات خود دست یابند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *