آنچه در این مقاله خواهید خواند

فهرست مطالب

برای تحصیل در رشته پرستاری در ترکیه ، دانشجو باید شرایط خاصی را برای پذیرش داشته باشد ، که ممکن است با توجه به دانشگاه های خاص متفاوت باشد.

به عنوان مثال ، دانشگاه مدیترانه شرقی از دانشجویان بین المللی خواسته است که یک نسخه از گواهینامه متوسطه یا مقاطع بالاتر را ارائه کند ، همچنین بر حسب انتخاب زبان تحصیل در دانشگاه (دولتی) متقاضیان را ملزم به ارائه نمرات آزمون YOS و SAT می کند.

در این میان اگر زبان انتخابی ترکی باشد نمره هر دو آزمون و اگر زبان انگلیسی باشد فقط نمره آزمون SAT مورد نیاز است.

آزمون YOS اختصاصا برای دانشجویان بین المللی طراحی شده و شامل سوالات ریاضی و هوش است ، متقاضیان تحصیلات پزشکی و پیراپزشکی مانند رشته پرستاری باید در آزمون نمره بالایی کسب کرده باشند.

آزمون SAT یک آزمون آمریکایی است که شامل دو بخش ۱ و ۲ می باشد ، دانشگاه های پرستاری که به زبان انگلیسی تدریس می کنند ، آزمون SAT1 را درخواست می کنند و SAT2 صرفا در دانشگاه فنی استانبول مورد قبول است.

همچنین دانشگاه های ترکیه توجه ویژه ای نیز به سن متقاضیان تحصیل پرستاری دارند ، به این معنا که برای تحصیل در مقطع کارشناسی سن افراد نباید بیشتر از ۲۳ سال باشد ، این شرایط برای مقاطع فوق لیسانس و دکترا به ترتیب ۳۰ و ۳۴ سال است

روند تحصیل رشته پرستاری ترکیه

برای اینکه بتوانید در ترکیه پرستار شوید ، باید یک دوره ۴ ساله دوره لیسانس را بگذرانید ، پیش از این ، ترکیه برنامه های مبتنی بر دیپلم و برنامه های کاردانی را ارائه می داد.

تکمیل دوره کاردانی فقط دو سال به طول می انجامید و براساس برنامه های کاردانی دانشگاه ایالات متحده الگوبرداری شده بود اما این برنامه خیلی طول نکشید و ترکیه بعداً به ارائه یک برنامه کارشناسی پرداخت که تکمیل آن ۴ سال طول می کشد.

دوره کارشناسی ارشد پرستاری در ترکیه ۴ ترم طول می کشد و پس از اتمام دوره کارشناسی ارشد ، دانشجو می تواند به ادامه تحصیل در مقطع دکترا بپردازد ؛ برنامه ای که باید حداکثر طی ۸ ترم تکمیل شود.

پرستاری که تحصیلات تکمیلی خود را به پایان برساند ، “پرستار متخصص” شناخته می شود ، موسساتی مانند دانشگاه مدیترانه شرقی ، برنامه کارشناسی ارشد پرستاری را ارائه می دهند ، این دانشگاه همچنین برای تحصیل رشته پرستاری در ترکیه ، شرایط پذیرش مورد نیاز و علایق پژوهشی احتمالی را ذکر می کند.

از طرف دیگر ، دانشگاه اسکودار دکترای پرستاری را ارائه می دهد ، برنامه پرستاری که شامل زمینه های مختلف تخصصی مانند پرستاری داخلی و پرستاری بیماری های جراحی است.

هزینه تحصیل رشته پرستاری در ترکیه

هزینه تحصیل پرستاری در ترکیه از نظر شهریه برای یک دوره ۴ ساله لیسانس در دانشگاه های دولتی ۴۵۰۰ دلار در سال است ، این فقط شهریه است و هزینه های بیمه درمانی ، امکانات رفاهی ، غذا و سایر هزینه های لازم برای محل اقامت دانشجو در ترکیه را شامل نمی شود.

برای کسانی که قبل از ثبت نام نیاز به گذراندن یک برنامه مقدماتی دارند ، هزینه این برنامه سالانه ۴،۷۵۰ دلار است ، از نظر هزینه زندگی ، برخی از دانشکده های پرستاری در ترکیه برای دانشجویان نیازمند به محل زندگی در نزدیکی دانشگاه ، تخفیف هایی مانند هتل Îstînye înîversitesi را ارائه می دهند.

برای تحصیل یک رشته دانشکده علوم بهداشتی در یک دانشگاه دولتی مانند دانشگاه مدیترانه شرقی (واقع در قبرس شمالی با زبان تدریس ترکی و انگلیسی) شهریه در سال تحصیلی ۲۰۲۲-۲۰۲۱ بدون بورسیه ۱۴۵۸۵دلار مقرر شده است و این می تواند با بورسیه های ۵۰% و یا ۲۵% به ۷۰۰۰ و ۱۱۰۰۰ دلار کاهش پیدا کند.

تحصیل پرستاری در دانشگاه های خصوصی ترکیه

دانشگاه های خصوصی ترکیه یک مزیت خیلی خوب برای پذیرش دارند که نیازی به آزمون ورودی ندارند ، بنابراین یک متقاضی ایرانی بدون نگرانی از آزمون و یا ویزای ورود به ترکیه می تواند فقط بر حسب نمرات دوره متوسطه و معدل بالا وارد دانشگاه شود ، اما موضوع مهم در این دانشگاه ها بحث شهریه است.

شهریه متوسط برای تحصیل در یک دانشگاه خصوصی ترکیه برای رشته پرستاری می تواند در حدود ۲۰۰۰۰ دلار سال باشد ، بالاترین هزینه مربوط به دانشگاه کوچ است که در سال تحصیلی جاری ۱۹۵۰۰ دلار بوده است.

نکته دیگر تسلط به اندازه کافی از دانش زبان انگلیسی است ، دانشجویان پرستاری که تحصیل به زبان انگلیسی را انتخاب کرده باشند باید مدرک زبان در حد متوسط به بالا ( آیتلس ۶ تا ۷) را ارائه کنند.

مدارک مورد نیاز تحصیل پرستاری در ترکیه

یکی از مزیت های بارز کشور ترکیه عدم نیاز به اخذ ویزا است ، دانشجویان در صورت داشتن یک پذیرش موفق می توانند با ارائه اسپورت معتبر وارد خاک ترکیه شوند و در دانشگاه مورد نظر ثبت نام کنند اما دانشگاه مدارکی را نیاز دارد که باید به درستی آماده شود:

  • ترجمه ترکی گواهی پایان دیپلم دوازده ساله
  • ترجمه ریزنمرات دوران متوسطه
  • ترجمه ترکی گذرنامه
  • درخواست پذیرش
  • انگیزه نامه

شرایط کار پرستاران در ترکیه

فارغ التحصیلان پرستاری در ترکیه ، چند گزینه برای کار و تحصیل پیش رو دارند ، آنها می توانند وارد کار شوند که در اینصورت باید زبان ترکی خود را تقویت کرده تا بتوانند در بیمارستان ها با بیماران ارتباط برقرار کنند (فراموش نکنید که فارغ التحصیلان بومی برای کار در اولیت هستند).

همچنین فارغ التحصیلان می توانند در آزمون اختصاصی ادامه تحصیل برای رشته پزشکی شرکت کنند و یا در آزمون پرستاری ثبت شده و یا NCLEX-RL شرکت کرده و برای ادامه تحصیل در آمریکا آماده شوند.

میزان حقوق پرستاران در ترکیه با توجه به تجربه ، مهارت و جنسیت می تواند از ۳۰۰۰ تا ۹۰۰۰ لیر متغیر باشد.

محبوب ترین دانشگاه ها برای تحصیل پرستاری در ترکیه

محبوب ترین دانشگاه ها برای تحصیل پرستاری در ترکیه

  • دانشگاه حاجت تپه
  • دانشگاه کوچ
  • دانشگاه Bahçesehir
  • دانشگاه بزمی عالم
  • دانشگاه یدی تپه
  • دانشگاه استانبول

برای ثبت نام در یکی از این دانشگاه ها ، ممکن است به اثبات مهارت انگلیسی نیاز داشته باشید ، چندین آزمون انگلیسی استاندارد مانند PTE ، TOEFL و IELTS وجود دارد که می توانید برای اثبات سطح زبان انگلیسی خود استفاده کنید.

تحصیل پرستاری در دانشگاه حاجت تپه

دانشکده پرستاری دانشگاه حاجت تپه ۶۰ سال است که به برنامه های دانشگاهی و تحقیقاتی خود افتخار می کند و همین باعث شده ، یک دانشکده پرستاری برجسته در ترکیه به شمار برود.

این دانشکده به دلیل تحقیقات علمی و همکاری های چند جانبه دارای شهرت ملی و بین المللی است و این دانشکده ی مجرب به دلیل دارا بودن جدیدترین فناوری آموزشی ، دانشجویان را از داخل کشور و خارج کشور به خود جذب می کند.

برنامه کارشناسی و کارشناسی ارشد پرستاری دانشگاه حاجت تپه ، در مدیریت خدمات پرستاری ، با هدف آموزش محققان ، مربیان و رهبرانی است که خدمات پرستاری و بهداشتی را با تمرکز بر بهبود بهره وری و کیفیت ، مدیریت می کنند.

فارغ التحصیلان می توانند به عنوان مدیران پرستار سطح متوسط و سطح بالا در تنظیمات اولیه ، متوسطه و عالی مراکز بهداشتی و همچنین موقعیت های تدریس در دانشگاه ها فعالیت کنند و برای عمل مبتنی بر شواهد مطالعاتی انجام دهند.

تحصیل پرستاری در دانشگاه کوچ

  • دانشکده ی پرستاری دانشگاه کوچ از سال ۱۹۵۲ شروع به کار کرده و فلسفه دوره پرستاری این دانشگاه ، آموزش افراد برای تبدیل شدن به متخصصانی با حساسیت های مبتنی بر بنیان نگاه انسانی و اخلاق قوی است.

    رستاران پس از اتمام برنامه خود باید بتوانند دیدگاه جهانی در مورد مراقبت از بیمار را داشته باشند ، تا بتوانند به سلامتی بهتر کمک کنند و مجهز به نوع خلاقیت لازم برای ایجاد تغییر در پیشرفت رشته پرستاری باشند.

    دانشجویان پرستاری دانشگاه کوچ قادر به ارزیابی سلامت هستند ، توانایی پاسخگویی فعال و مثبت به مسائل را با بررسی مستقیم دارند ، آنها دیدگاه بین المللی و احساس مسئولیت اجتماعی را در خود پرورش می دهند و قادر به فعالیت در زمینه مراقبت های بهداشتی بین المللی و در جامعه جهانی هستند.

    در دانشکده پرستاری ، تمرکز بر بورس تحصیلی مبتنی بر شواهد ، یادگیری عملی و تجربه عملی است که دانشجویان را برای این رشته آماده می کند ، دانشجویان دانشکده پرستاری نه تنها مفاهیم و فنون پرستاری را می آموزند بلکه در پروژه های تحقیقاتی با هدف ایجاد شیوه های جدید پرستاری برای آینده نیز شرکت می کنند.

    هزینه ی تحصیل پرستاری در این دانشگاه نیز ۱۱۰،۰۰۰ لیر در سال است.

تحصیل پرستاری در دانشگاه Bahçesehir

هدف از برنامه های پرستاری دانشگاه Bahçesehir ، تربیت پرستاران با دانش ، مهارت و نگرش است که بتوانند مراقبت های پرستاری جامعی را در زمینه حفاظت ، توسعه ، درمان و توان بخشی از سلامت فردی و جمعی ارائه دهد.

پرستارانی که در پایان تحصیلات پرستاری از دانشگاه Bahçesehir فارغ التحصیل می شوند ، شناخت کافی از ساختار ، عملکردهای فیزیولوژیکی و رفتار افراد سالم و بیمار و رابطه بین سلامتی و محیط جسمی و اجتماعی داشته و دانش کافی در مورد علوم مبتنی بر پرستاری عمومی دارند.

هدف این است که آنها اطلاعات کافی در مورد ساختار اساسی ، اصول ، اخلاق حرفه ای و اصول اساسی بهداشت داشته باشند ، هزینه تحصیل پرستاری در دانشگاه Bahçesehir 5،۵۳۰ دلار در سال می باشد.

تحصیل پرستاری در دانشگاه بزمی عالم

دوره کارشناسی در رشته پرستاری در دانشگاه بزمی عالم نیاز به چهار سال برنامه درسی با دریافت دوره های فشرده انگلیسی پزشکی دارد که همزمان با موضوعات خاص پرستاری است و دانشجویان را برای تبدیل شدن به متفکران ، محققان و پرستاران بسیار واجد شرایط آماده می کند.

هزینه ی تحصیل پرستاری در دانشگاه بزمی عالم ۲،۱۳۷ یورو در سال است.

اعتبار مدرک پرستاری دانشگاه های ترکیه در ایران

از دانشگاه های فوق مدرک اخذ شده از دانشگاه های استانبول ، یدی تپه ، Bahçesehir ، کوچ و حاجت تپه مورد قبول وزارت بهداشت ایران می باشد.

دانشگاه های فوق محبوب ترین ها برای تحصیل پرستاری بوده اند اما علاوه بر این ها ، اگر شما مدرک پرستاری از دیگر دانشگاه های علوم پزشکی ترکیه مانند دانشگاه اژه در ازمیر ، دانشگاه غازی ، دانشگاه Acıbadem ، دانشگاه آتاتورک ، دانشگاه Dokuz Eylül ، دانشگاه Başkent ، دانشگاه Izmir Katip Celebi ، دانشگاه Ondokuz Mayis و دانشگاه مرمره اخذ کرده باشید ، مدرک شما در ایران کارآیی خواهد داشت ، زیرا تمامی دانشگاه های نامبرده در سال ۲۰۲۲-۲۰۲۱ مورد تایید وزارت بهداشت ایران بوده است.

سوالات پر تکرار پرستاری در ترکیه

برای تحصیل رشته پرستاری در ترکیه در چه آزمون هایی باید شرکت کنم؟

دانشگاه های دولتی ترکیه بر حسب انتخاب زبان تحصیل در دانشگاه (دولتی) متقاضیان را ملزم به ارائه نمرات آزمون YOS و SAT می کنند. در این میان اگر زبان انتخابی ترکی باشد نمره هر دو آزمون و اگر زبان انگلیسی باشد فقط نمره آزمون SAT مورد نیاز است.

آزمون YOS چیست؟

آزمون YOS اختصاصا برای دانشجویان بین المللی طراحی شده و شامل سوالات ریاضی و هوش است ، متقاضیان تحصیلات پزشکی و پیراپزشکی مانند رشته پرستاری باید در آزمون نمره بالایی کسب کرده باشند.

آزمون SAT چیست؟

آزمون SAT یک آزمون آمریکایی است که شامل دو بخش 1 و 2 می باشد ، دانشگاه های پرستاری که به زبان انگلیسی تدریس می کنند ، آزمون SAT1 را درخواست می کنند و SAT2 صرفا در دانشگاه فنی استانبول مورد قبول است.

هزینه تحصیل رشته پرستاری در ترکیه چقدر است؟

هزینه تحصیل پرستاری در ترکیه از نظر شهریه برای یک دوره 4 ساله لیسانس در دانشگاه های دولتی 4500 دلار در سال است ، این فقط شهریه است و هزینه های بیمه درمانی ، امکانات رفاهی ، غذا و سایر هزینه های لازم برای محل اقامت دانشجو در ترکیه را شامل نمی شود.

آیا بدون آزمون هم می توانم در ترکیه پرستاری بخوانم؟

بله ، دانشگاه های خصوصی ترکیه یک مزیت خیلی خوب برای پذیرش دارند که نیازی به آزمون ورودی ندارند ، بنابراین یک متقاضی ایرانی بدون نگرانی از آزمون و یا ویزای ورود به ترکیه می تواند فقط بر حسب نمرات دوره متوسطه و معدل بالا وارد دانشگاه شود ، اما موضوع مهم در این دانشگاه ها بحث شهریه است. شهریه متوسط برای تحصیل در یک دانشگاه خصوصی ترکیه برای رشته پرستاری می تواند در حدود 20000 دلار سال باشد ، بالاترین هزینه مربوط به دانشگاه کوچ است که در سال تحصیلی جاری 19500 دلار بوده است.

حقوق پرستاران در ترکیه چقدر است؟

میزان حقوق پرستاران در ترکیه با توجه به تجربه ، مهارت و جنسیت می تواند از 3000 تا 9000 لیر متغیر باشد.

برای مشاهده سایر مقاله ها کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید تایپ کنید.
فروشگاه
0 مورد سبد خرید
حساب من