آنچه در این مقاله خواهید خواند

رشته های مهندسی در ترکیه در چند سال اخیر پیشرفت چشمگیری داشتند و با استقبال بی‌سابقه‌ای همراه بودند. دانش آموزان و دانشجویان زیادی هستند که دوست دارند برای تحصیلات لیسانس و یا فوق‌لیسانس خود در یکی از دانشگاه‌های معتبر ترکیه ثبت‌نام کنند. در سال‌های اخیر، به دلیل نیاز بسیار شدید دولت ترکیه به خودکفایی، هزینه و توجه زیادی صرف پیشرفت رشته های مهندسی در ترکیه مانند رشته های کامپیوتر، برق، مکانیک و … شده است. از این رو بیشتر دانشگاه‌ها به طور کامل مجهز شدند تا فارغ‌التحصیلان رشته های فنی در ترکیه بتوانند به طور عملی با دستگاه‌های مورد نیاز خود کار نموده و مهارت کسب کنند. همچنین با افزایش اشتغال برای نیروهای متخصص و دادن مزایای فوق‌العاده نتایج مطلوبی به دست آمده است. دانش آموزان و دانشجویان علاقه‌مند به رشته های فنی هم این فرصت را غنیمت شمرده و برای مهاجرت تحصیلی و اعزام دانشجو به ترکیه اقدام کرده‌اند.

مهندسی در دانشگاه های ترکیه 8 ترم و 4 سال است. دانشگاههای ترکیه به زبان انگلیسی و ترکی بوده و از ماه سپتامبر شروع می‌شوند. دانشجویان مهندسی در دانشگاه‌های ترکیه دانش، استدلال و مهارت های کمی و کیفی برای طراحی و اجرای راه حل های خلاق و پایدار رشته مهندسی را یاد میگیرند. سال اول در تمام رشته های مهندسی دروس تئوری و پایه مهندسی وسال دوم مطالعات مکانیک، مواد و ریاضیات کاربردی تدریس می شود. در ترم های 5 و 6 زمینه نظری در زیرشاخه های رشته تخصصی مهندسی آموزش داده می‌شود. سال آخر نیز در دانشگاه های ترکیه کارهای پژوهشی و انترنی خواهد بود. تمام دانشجویان مهندسی باید دو تابستان را به صورت انترنی در محیط های صنعتی ترکیه مشغول به کار شوند.

فهرست مطالب

یوس مهم‌ترین آزمون کشور ترکیه برای تحصیل در رشته های فنی در ترکیه است که منحصر به همین کشور بوده و به نوعی معادل با کنکور سراسری ایران است.

یوس برای آن دسته از دانش جویانی است که می‌خواهند رشته های مهندسی در ترکیه را به زبان ترکی بخوانند. البته با این آزمون می‌توانید به زبان انگلیسی هم تحصیل کنید؛ اما این موضوع زیاد شایع نیست. نکته مهمی که باید به یاد داشته باشید این است که هر دانشگاه در زمان مخصوص به خود، آزمون را برگزار می‌کند؛ به‌عبارت‌دیگر این آزمون سراسری نبوده و سؤالات دانشگاه‌های مختلف متفاوت است.

تحصیل رشته های مهندسی در ترکیه با SAT

آزمون SAT یک آزمون جامع است که بسیاری از کشورها برای پذیرش دانشجویان خارجی از آن بهره می‌برند. این آزمون توسط موسسه کالج برد ایالت متحده آمریکا ابداع شد و هر سال سؤالات توسط همین موسسه طرح می‌شود. آزمون SAT مختص کسانی است که می‌خواهند در دانشگاه‌های ترکیه به زبان انگلیسی تحصیل کنند. برخی دانشگاه‌ها مانند دانشگاه حاجت تپه ترکیه دانشجویان خارجی خود را فقط از طریق sat جذب می‌کنند.

بورسیه تحصیلی برای رشته های مهندسی در ترکیه

بورسیه تحصیلی یک امتیاز بزرگ و منحصر به فرد برای تحصیل رشته های فنی در ترکیه است که می‌توانید از آن استفاده کنید. اغلب دانشجوهایی که آرزوی تحصیل در دانشگاه‌های خارج از کشور را دارند به دلیل هزینه‌های بالای زندگی و تحصیل از این تصمیم منصرف می‌شوند؛ اما بورسیه تحصیلی دانشگاه‌های ترکیه زمینه‌ای را برای شما فراهم می‌کند که با کمترین هزینه بتوانید رشته های مهندسی در ترکیه را به اتمام برسانید.

بورسیه تحصیلی شرایط خاصی دارد که باید داشته باشید تا بتوانید ثبت‌نام کنید. دولت ترکیه برای پیشرفت علم و صنعت کشورش می‌خواهد دانشجویان با استعداد خارجی را در دانشگاه‌های دولتی و غیردولتی خود بورسیه کند. البته قابل ذکر است که پس از بورسیه شدن هم شرایط خاصی برای تحصیل وجود دارد، مانند نمره بالا، نوشتن مقالات علمی و … اگر دانشگاه احساس کند که شما دیگر واجد شرایط برای بورسیه شدن نیستید، امکاناتی که برای شما در نظر گرفته‌اند را قطع خواهد کرد.

خبر خوب این که دانشگاه‌های ترکیه رشته های فنی و مهندسی را با شرایط بسیار آسان‌تر نسبت به رشته های پزشکی بورسیه می‌کنند. برای مثال اگر بخواهید در رشته های مهندسی در ترکیه تحصیل کنید معدل بالای 14 کفایت می‌کند. دولت ترکیه هر سال از طریق بورسلاری ترکیه و بورس مخصوصو بانک توصعه اسلامی، اقدام به بورس دانشجویان خارجی می کند.

تحصیلات تکمیلی رشته های فنی در ترکیه

3 روشی که پیش‌تر توضیح دادیم، معمول‌ترین روش‌ها برای تحصیل رشته های مهندسی در ترکیه هستند. دانشجویان ایرانی که می‌خواهند تحصیلات تکمیلی رشته های فنی در ترکیه را در خارج از کشور بگذرانند کم نیستند. یکی از مقاصد مهم و محبوب برای این افراد دانشگاه‌های ترکیه هستند. این دانشگاه‌ها با جمع‌آوری بهترین امکانات و تجهیزات بهترین مکان برای یادگیری عمیق دانشجویانی هستند که علاقه دارند با کارهای عملی بیشتر آشنا شوند. همکاری و کارهای تیمی دانشجویان فوق‌لیسانس و دکتری در رشته های فنی در ترکیه بیشتر به چشم می‌آید.

  1. آزمون ALES: آزمون آلس یک امتحان ورودی برای تحصیلات تکمیلی در دانشگاه‌های ترکیه است. این آزمون توسط دانشگاه‌های ترکیه برای پذیرش دانشجویان داخلی و خارجی برگزار می‌شود. هدف آزمون آلس سنجش تخصص‌ افراد نیست بلکه بر روی توانایی‌های کلامی و منطقی افراد تمرکز می‌کند. این آزمون سالانه 2 نوبت و در ماه‌های اردیبهشت و آذر ماه برگزار می‌باشد. برگزارکننده اصلی این آزمون آموزش عالی کشور ترکیه است.
  2. آزمون GRE: آزمون GRE توسط موسسه ETS آمریکا برگزار می‌شود و یکی از معتبرترین آزمون‌ها برای پذیرش دانشجویان کارشناسی ارشد (Master) و دکتری (PHD) در رشته های فنی در ترکیه است. این آزمون یک تست منطق است و قوای تحلیلی افراد را می‌سنجد.
  3. بورسیه تحصیلی: علاوه بر بورسیه می‌توانید از شرایطی مانند دستیار آموزشی (TA) و دستیار پژوهشی (TR) نیز بهره ببرید. شرایطی که به بورسیه‌های دوره کارشناسی ارشد و دکتری داده می‌شود کمی متفاوت است. دانشجویانی که در دوران ارشد بورس می‌شوند باید پس از اتمام سال تحصیلشان یک دوره یک تا دو ساله را برای دولت و با حقوقی که دولت تعیین می‌کند کار کند.

رشته های مهندسی در ترکیه

علاقه به رشته مهندسی در بین کسانی که مایل به تحصیل در کشور ترکیه هستند، در سال های اخیر افزایش چشم گیری داشته است. اکثر دانشگاه های کشور ترکیه نیز که در گذشته دانشجویان و فارغ التحصیلان مرد بیشتری داشتند، اکنون طیف وسیعی از مطالعات و فرصت ها را برای فعالیت زنان در زمینه مهندسی ارائه می دهند. دلیل اصلی آن نیز افزایش تقاضا برای مهندسین جوان، با استعداد و خلاق در زمینه های مختلف توسط اقتصاد و دولت ترکیه است.

از طرف دیگر مهندسی یکی از پردرآمدترین و سرگرم کننده ترین حرفه ها در ترکیه و جهان است. یکی از بزرگترین مزایای آن نیز درآمد و دستمزد بالا و مطلوب (تقریباً 4 برابر قانون کار کشور ترکیه) محسوب می شود. همین عوامل باعث شده تا سالانه دانشجویان ایرانی بیشتری تصمیم به تحصیل در رشته مهندسی ترکیه بگیرند. از مهمترین و پردرآمدترین رشته های مهندسی در ترکیه که طرفداران زیادی را به خود جذب کرده اند عبارت اند از:

  • مهندسی صنایع
  • مهندسی کامپیوتر
  • مهندسی برق و الکترونیک
  • مهندسی عمران
  • مهندسی مکانیک
  • مهندسی کشاورزی
  • مهندسی هوا و فضا
  • مهندسی پزشکی
  • مهندسی الکترونیک
  • مهندسی هسته ای
  • مهندسی مکاترونیک
  • مهندسی نانو
  • مهندسی نرم افزار
  • مهندسی سیستم های انرژی
  • مهندسی مدیریت
  • و …

هزینه تحصیل در رشته های مهندسی کشور ترکیه متناسب با دانشگاه انتخابی، زبان تدریس در دانشگاه، مقطع تحصیلی و … می تواند متغیر باشد. به صورت معمول تحصیل در دانشگاه های خصوصی این کشور هزینه بالاتری در مقایسه با دانشگاه های دولتی دارد. تحصیل به زبان ترکی در دانشگاه های این کشور نیز مقرون به صرفه تر و ارزان تر است. به عنوان مثال شهریه دریافتی رشته های مهندسی در دانشگاه های دولتی مبلغی بین 3000 تا 20000 لیر در سال است. تحصیل در دانشگاه های خصوصی این کشور نیز بین 2000 تا 8000 دلار در سال هزینه دارد. همچنین دانشجویان بین المللی با در اختیار داشتن 400 تا 650 یورو در ماه می توانند هزینه زندگی در این کشور را تأمین کنند.

در اینجا به پرطرفدارترین رشته‌های مهندسی ترکیه اشاره کرده‌ایم:

  1. مهندسی عمران : از جمله پرطرفدارترین و پردرآمدترین رشته‌های مهندسی در ترکیه، عمران است. بهترین دانشگاه‌های ترکیه برای تحصیل مهندسی عمران، دانشگاه فنی خاورمیانه، دانشگاه فنی استانبول، دانشگاه بغازیچی، دانشگاه فنی ییلدیز و دانشگاه عبدالله گل هستند. به طور متوسط یک مهندس عمران در ترکیه 90100 لیر در سال درآمد خواهد داشت.
  2. مهندسی کامپیوتر : امروزه با توجه به پیشرفت حوزه هوش مصنوعی، این رشته و شاخه های آن مورد توجه بسیاری از افراد در سراسر دنیا قرار گرفته و همچنین این رشته به دلیل سهولت کار و رسیدن به درآمد در بازه زمانی کوتاه، افراد بسیاری را به خود جذب کرده و روز به روز در بین جوانان شناخته تر می شود.
  3. مهندسی برق : طرفداران مهندسی برق و گرایش‌های مختلف آن از جمله طراحی روشنایی، مهندسی انرژی، توان و اندازه‎گیری، شبکه‌ها، سیستم‌های الکتریکی هوشمند و … فرصت‌های بی‌نظیری را در دانشگاه‌های ترکیه تجربه خواهند کرد. از جمله بهترین دانشگاه‌های ترکیه برای تحصیل مهندسی برق می‌توان به دانشگاه مدیپل، دانشگاه بیلکنت و سابانجی اشاره کرد. عموما این رشته به زبان انگلیسی ارائه می‌شود و آزمون‌های CAE، YOS و SAT برای پذیرش لازم است.
  4. مهندسی مکانیک: شاید شما نیز از بازار کار مناسب و کیفیت بالای تحصیل رشته مکانیک در ترکیه شنیده باشید. درست است، مهندسی مکانیک از رشته‌های تاپ دنیا و در عین حال پردرآمد برای داوطلبان گروه فنی است. درآمد یک مهندس مکانیک در شهری مانند آنکارا به طور متوسط 95700 لیر است.
  5. مهندسی صنایع : در این رشته دروس مختلف از جمله فیزیک، ریاضی، هندسه، آمار، تحقیق در عملیات، مدیریت پروژه، سیستم‌های پشتیبانی و … ارائه می‌شود. از جمله دانشگاه‌های برتر ترکیه برای تحصیل مهندسی صنایع می‌توان به دانشگاه بیلگی، دانشگاه بیلکنت، یدی تپه، مال‌تپه، دانشگاه یاشار و … اشاره کرد.
  6. مهندسی پزشکی : یا مهندسی زیست پزشکی در ترکیه یکی از شاخه‌های مهندسی است که در راستای کار پزشکان و کمک کردن به روند درمان و خدمات پزشکی است. در کنار طرفداران پزشکی در ترکیه، مهندسان پزشکی حضور دارند که می‌توانند دانشگاه‌های برتر ترکیه از جمله دانشگاه مدیپول، دانشگاه آنکارا، دانشگاه باهچه شهیر، دانشگاه بیرونی، دانشگاه یدی تپه، دانشگاه خاور نزدیک و … را برای تحصیل انتخاب کنند.
  7. مهندسی کشاورزی : برای تحصیل در این رشته باید حدود 2900 تا 8700 لیر هزینه کنید. رشته مهندسی کشاورزی در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری ارائه می‌شود. دانشگاه‌ اژه، دانشگاه آنکارا، دانشگاه مرسین، دانشگاه فنی خاورمیانه، دانشگاه باشکنت و … یکی از گزینه‌های پیش روی شما برای تحصیل در این رشته است.
  8. مهندسی هوافضا : از طریق سه آزمون: یوس، سات و تومر می‌توانید پذیرش مهندسی هوافضا دانشگاه‌های مختلف ترکیه از جمله دانشگاه فنی خاورمیانه، دانشگاه فنی استانبول، دانشگاه اکان استانبول، دانشگاه یدی تپه، دانشگاه اوزیین، دانشگاه بیلگی و … را بدست بیاورید. رشته هوافضا از جمله رشته‌های پردرآمد در کشورهای توسعه‌یافته است و شما می‌توانید درآمدهای بالای 15000 لیر در ماه را کسب کنید.
  9. مهندسی نفت : یکی از رشته‌های پرطرفدار مهندسی در ترکیه که در گروه نفت و گاز دانشگاه‌های مختلف از جمله دانشگاه فنی خاورمیانه، دانشگاه آتاتورک ارائه می‌شود. شهریه آن در دانشگاه‌های دولتی 2000 تا 4000 لیر و در دانشگاه‌های خصوصی 5000 تا 20000 لیر است. در پایان تحصیل، مهندسان نفت می‌توانند در موقعیت‌های شغلی مختلف از جمله بازرس دولت، مهندس تولید، برنامه‌ریز و طراح حفاری، وکیل نفت، مدیر خدمات فنی، تحلیل‌گر سرمایه‌گذاری، مدیر معدن، مدیر اجرایی، وکیل نفت و … فعالیت داشته باشند.
  10. .…. اگر به رشته مورد نظر شما اشاره نشده است، خواهشا ما را ببخشید. خلاصه همه رشته های مهندسی در جای خود. از اهمنیت بسیار زیادی برخورداند و نمیتوان ارزش انها را به تنهایی سنجید! 

هرساله بسیاری از دانشجویان ایرانی دانشگاه های ترکیه را به منظور ادامه تحصیل انتخاب می کنند و طبیعی است که هر دانشجویی قبل از اقدام  باید در مورد دانشگاهی که قصد تحصیل در آن را دارد اطلاعاتی  کسب نماید. یکی از اطلاعات اولیه در مورد دانشگاه مورد نظرش این است که آیا آن دانشگاه در لیست دانشگاه های مورد تایید وزارت علوم قرار دارد یا خیر؟

در ادامه لیست دانشگاه های ترکیه مورد تایید وزارت علوم 2021 را که احتمالا سوال خیلی از شما دوستان قبل از تحصیل در ترکیه می باشد را آوردیم.

گروه الف (ممتاز):

  • دانشگاه بیلکنت (Bilkent Universitesi)
  • دانشگاه بغازیچی (Bogazici Universitesi)
  • دانشگاه حاجت تپه (Hacettepe Universitesi)
  • دانشگاه کوچ (Koc Universitesi)
  • دانشگاه فنی خاورمیانه (Middle East Technical University)
  • دانشگاه صبانچی (Sabanci University)

گروه ب (خوب):

  • دانشگاه آنکارا (Ankara University)
  • دانشگاه جانکایا (Cankaya University)
  • دانشگاه چوکوروا (Cukurova University)
  • دانشگاه دوکوز ایلول (Dokuz Eylul University)
  • دانشگاه اژه (Ege University)
  • دانشگاه ارجیس (Erciyes University)
  • دانشگاه قاضی (Gazi University)
  • دانشگاه فنی استانبول (Ianbul University)
  • دانشگاه استانبول (istanbul university )
  • دانشگاه کاربوک  (karabuk university )
  • دانشگاه مارمارا (Marmara University)
  • دانشگاه فنی یلدیز (Yildiz Technical University)

گروه ج (متوسط):

  • دانشگاه آکدنیز(  Akdeniz University)دانشگاه آنادولو( Anadolu University)
  • دانشگاه آتیلیم (Atılım University)
  • دانشگاه باهچه شهیر (Bahçeşehir University)
  • دانشگاه اسکی شهیر ( Eskisehir Osmangazi University)
  • دانشگاه آیدین استانبول ( Istanbul Aydin University)
  • دانشگاه بیلگی استانبول (Istanbul Bilgi University)
  • دانشگاه گلیشیم استانبول (Istanbul Gelisim University )
  • موسسه فنی ازمیر( Izmir Institute of Technology)
  • دانشگاه اقتصاد ازمیر ( Izmir University of Economics)
  • دانشگاه کادیر هاس (Kadir Has University )
  • دانشگاه کوجالی (Kocaeli Univerity )
  • دانشگاه کاراتای (KTO Karatay University)
  • دانشگاه اوندکوز ماییس (Ondokuz Mayis University )
  • دانشگاه اوزیگین (Ozyegin University)
  • دانشگاه رجب طیب اردوغان (Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi )
  • دانشگاه ساکاریا (Sakarya University )
  • دانشگاه سلجوق (Selcuk University )
  • دانشگاه اولوداغ (Uludag University )
  • دانشگاه قاضی انتپ (University of Gaziantep )
  • دانشگاه یدی تپه (Yeditepe Universit )

سوال هایتان در این زمینه را  با ما در میان بگذارید.

 

برای مشاهده سایر مقاله ها کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید تایپ کنید.
فروشگاه
0 مورد سبد خرید
حساب من