آنچه در این مقاله خواهید خواند

دانشگاه استانبول به تركي استانبولي (İstanbul Üniversitesi) یکی از مشهورترین موسسات آموزش عالی در ترکیه است که در طول تاریخ فعالیت خود پیشگام علم، ارزش‌های معاصر و روشنگری جامعه و دانش آموختگان خود است. پایه و اساس تاسیس دانشگاه استانبول به تاریخ فتح این شهر توسط سلطان محمد دوم در سال ۱۴۵۳ بازمی‌گردد. دانشگاه استانبول یکی از دانشگاه‌های بسیار مناسب برای دانشجویانی است که از تمامی دنیا و مناطق مختلف آن، برای تحصیل به ‌شهر استانبول سفر کرده‌اند. به‌همین دلیل دانشجوی دانشگاه استانبول بودن، فرصت بی‌نظیری برای آشنایی با فرهنگ‌های مختلف و کشور‌های متفاوت جهان می‌باشد. یکی از شعارهای بسیار مهم و اصلی این دانشگاه این است” دانشجو مهم‌ترین عضو موسسه‌ی آموزشی ما است”.

دانشگاه استانبول علاوه بر فعالیت‌های درسی‌، دانشجویان را از طریق فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی و هنری خود برای زندگی آینده آماده می‌کند و تجربیات بسیاری را در اختیار آنها قرار می‌دهد. در واقع یکی از برنامه‌های آینده‌ی بسیار مهم این دانشگاه تربیت دانشجویانی است که از هر نظر برای ورود به زندگی آینده و دنیای کسب و کار آماده شده‌اند.

تاریخچه :

پردیس اصلی این دانشگاه در مجاورت میدان بیازیت قرار دارد. مدرسه، مدرسه دینی، زمانی در قرن ۱۵ در زمان فتح قسطنطنیه توسط عثمانیها تأسیس شد. در سال ۱۸۶۳ مؤسسه آموزش عالی به نام خانه علوم ایجاد شد ا ّما در سال ۱۸۷۱ توقیف شد. در سال ۱۸۷۴ دانشگاه امپریال شروع به سخنرانی در قانون فرانسه نمود، اما در سال ۱۸۸۱ بسته شد.

دانشگاه امپریال که در حال حاضر با عنوان دانشگاه شاهانی تأسیس شد با بخشهای هنر، علوم انسانی، علم و ً شناخته میشود در سال ۱۹۰۰ مجددا لغتشناسی. در سال ۱۹۲۴ ،دانشکده حقوق، پزشکی، هنر و علوم در دانشگاه استانبول تأسیس شد که در حال حاضر به عنوان دانشگاه نامیده میشود. الهیات اسلامی در سال ۱۹۲۵ اضافه شد، اما در سال ۱۹۳۳ بدون دومی دوباره سازمان دهی شد. اولین مدرنیته اضافه شدن فیزیک کاربردی در ۳۱ دسامبر سال ۱۸۶۳ بود که یک دوره جدید را مشخص کرد. در ۲۰ فوریه سال ۱۸۷۰ دولت عثمانی مدرسه را به نام خانه علوم چندگانه عثمانی تغییر نام داد و این تجدید سازمان پاسخگویی به نیازهای علوم و فناوری مدرن بود. از سال ۱۸۷۴ ، شروع برخی از کلاسهای علوم ادبیات، حقوق و کاربردی در ساختمان دبیرستان گالاتاسرای که بطور منظم تا سال ۱۸۸۱ ادامه داشت. در تاریخ یکم سپتامبر ۱۹۰۰، مدرسه به نام کاخ سلطنتی علوم چندگانه تغییر نام داد و تا حدودی در دروس ریاضیات، ادبیات و الهیات بازسازی به عمل آمد. در ۲۰ آوریل سال ۱۹۱۲ ،مدرسه با عنوان خانه علوم چندگانه استانبول تغییر نام داد در حالی که تعدادی از دورهها و برنامه های درسی افزایش یافته بود و مدرنیته با ایجاد دانشکدههای پزشکی، حقوق، علوم کاربردی (ریاضیات، فیزیک و شیمی) و ادبیات و الهیات همراه بود. در ۲۱ آوریل ۱۹۲۴ جمهوری ترکیه خانه علوم چندگانه استانبول به عنوان یک مدرسه دولتی به رسمیت شناخته و در ۷ اکتبر سال ۱۹۲۵ درحالکیه خانه علوم چندگانه استانبول به رسمیت شناخته شده بود با همان سیستم قدیمی به سمت دانشکدههای مدرن رفت. در یکم آگوست سال ۱۹۳۳ خانه علوم چندگانه استانبول با عنوان دانشگاه استانبول و با اصلاحات آموزشی آتاتورک تجدید سازمان انجام گرفت. کلاسهای رسمی در تاریخ ۱ نوامبر سال ۱۹۳۳ آغاز شد.

 

دانشکده و رشته های دانشگاه :

تجارت خارجی (آموزش از راه دور)

مدیریت حمل و نقل هوایی غیرنظامی (آموزش گسترده)

مدیریت و دبیر دفتر حقوقی (آموزش گسترده)

بهداشت کار و ایمنی شغلی (آموزش از راه دور)

میراث فرهنگی و گردشگری (آموزش گسترده)

رسانه و ارتباطات (آموزش از راه دور)

اداره تأسیسات بهداشتی (آموزش گسترده)

خدمات اجتماعی (آموزش گسترده)

مستندات پزشکی و دبیرخانه (آموزش گسترده)

سیستم های اطلاعات جغرافیایی (آموزش از راه دور)

مراقبت از سالمندان (آموزش گسترده)

رشد کودک (آموزش گسترده)

جرای مجازات و خدمات امنیتی

کمکهای اولیه و مدیریت فاجعه (آموزش از راه دور)

عدالت (آموزش گسترده)

بانکداری و بیمه (آموزش از راه دور)

رشد کودک (آموزش از راه دور)

روانشناسی

زبان و ادبیات روسی

تاریخ هنر

جامعه شناسی

تاریخ

پیش از تاریخ

حمایت و بازپرداخت داراییهای فرهنگی قابل جابجایی

اقتصاد کار و روابط صنعتی

اقتصادسنجی

اقتصاد

اقتصاد (انگلیسی)

مدیریت، امور مالی عمومی

بهداشت کار و ایمنی شغلی (آموزش گسترده)

آزمایشگاه و بهداشت دامپزشکی (آموزش گسترده)

دانشکده دندانپزشکی

دانشکده دندانپزشکی (انگلیسی)

دانشکده داروسازی

دانشکده داروسازی (انگلیسی)

زیست شناسی مولکولی و ژنتیک

دانشکده حقوق

علوم سیاسی و روابط بین الملل

زبان و ادبیات آلمانی (آلمانی)

فرهنگ و ادبیات آمریکا (انگلیسی)

مردم شناسی

زبان و ادبیات عربی

تاریخ علم

مدیریت اطلاعات و اسناد

گویش ها و ادبیات معاصر ترکیه

زبان و ادبیات معاصر یونان

زبان و ادبیات چینی

زبانشناسی

زبان و ادبیات یونانی باستان

زبان و ادبیات فارسی

فلسفه

زبان و ادبیات فرانسه ، ترکی، اوکراین، اردو ، انگلیسی ، اسپانیایی ، ایتالیایی ، کره ای، لاتین، لهستانی

تفسیر و ترجمه آلمانی ، فرانسوی ، انگلیسی

فرضیه شناسی

باستان شناسی کلاسیک

Protohistoria و باستان شناسی آسیای نزدیک

نجوم و علوم فضایی

زیست شناسی

فیزیک

ریاضی

دانشکده هنر

ساز چنگ، رقص باله، Double Bass

Ethnomusicology، Folklore،

باسون، فلوت ، گیتار، ویالون،Clarinet

شیپور، اوبو، اوپرا، بازیگری، پیانو،ساکسیفون

مطالعات تطبیقی در موسیقی عثمانی

ترکیب بندی،ترامپت، شیپور، شیپور بزرگ

ویولا، ویولنسل، طبل، جاز، تئاتر موسیقی

موسیقی ترکی، نقد تئاتر و دراماتوری

رادیو ، تلویزیون و سینما

الهیات

الهیات (عربی)

الهیات (انگلیسی)

حمل و نقل و تدارکات

دانشکده مهندسی

تاریخ (آموزش گسترده)

جغرافیا (یادگیری گسترده)

مدیریت گردشگری

روزنامه نگاری

روابط عمومی و ارائه

فلسفه (آموزش گسترده)

اقتصاد (آموزش گسترده)

معماری

مدیریت (انگلیسی و ترکی)

جامعه شناسی (یادگیری گسترده)

 

رنکینگ دانشکده های دانشگاه :

همانطور که در بخش قبل ملاحظه کردید، دانشگاه استانبول یکی از بهترین دانشگاه های سطح جهان است. اعتبار این دانشگاه در کشور های اروپایی، آمریکا و کانادا بسیار بالا است. دانشجویانی که از استانبول فارغ التحصیل شده اند به راحتی می توانند در این دانشگاه ها ادامه تحصیل بدهند.

کشاورزی و جنگلداری: ۳۰۱-۵۰۰

زبان های مدرن: ۲۰۱-۲۵۰

پزشکی: ۳۰۱-۳۵۰

پیراپزشکی: ۳۴۲

علوم بیولوژیکی: ۴۰۱-۴۵۰

هنر و علوم انسانی: ۴۵۱-۵۰۰

فرهنگ دانشگاهی در دانشگاه استانبول :

اگر چه بیشتر دانشجویان این دانشگاه اهل کشور ترکیه هستند، اما باید بدانید حداقل ۱۰٪ دانشجویان این دانشگاه را دانشجویان بین المللی تشکیل می‌دهند. بیشتر این  دانشجویان اهالی کشورها و مناظق ترک زبان منطقه‌ی آسیا هستند. مطلب جالب توجه درباره‌ی این دانشگاه این است که هر دانشکده و هر قسمتی در دانشگاه استانبول نظرات ایدئولوژیک مخصوص به ‌خود را دارد. به عنوان مثال می‌توانید در بین دانشجویان دانشگاه حقوق افرادی را ببینید که طرفدار دیدگاه‌های مارکسیستی، لنینیستی و دیدگاه‌های شناخته شده‌ی دیگر هستند. بنابراین دیدن افرادی با دیدگاه‌های متفاوت در محوطه‌ی دانشگاه بسیار عادی و معمولی است. این در حالی است که شما می‌توانید در سایر دانشکده‌های مربوطه، افراد محافظه کارتر و یا لیبرال‌تری را مشاهده کنید. بیشتر اومقات می‌توانید شاهد حضور یک اتوبوس پلیس در محوطه‌ی اصلی دانشگاه باشید. علت  حضور پلیس بیشتر به ‌دلیل حوادث گذشته و اعتراضات دانشجویی است که در آنجا رخ داده است. با این حال به شما اطمینان می‌دهیم که به‌ طور کلی محیط امن و جذابی در این دانشگاه منتظر شما است و هر کسی از روش دوستی و تعامل وارد صحبت می‌شود.

امکانات دانشگاه :

در محوطه‌ی اصلی دانشگاه و قسمت ورودی آن یک ایستگاه اتوبوس بسیار بزرگ است که بیشتر مسیرهای موجود در شهر توسط این اتوبوس ها طی می‌شوند و از تمامی مسیرهای قسمت‌های اصلی شهر به ‌این منطقه اتوبوس وجود دارد. شما می‌توانید با استفاده از خط مترو، اتوبوس، و همچنین تاکسی به ‌این منطقه، یعنی همان منطقه‌ی “بیازیت”، رفت و آمد کنید. اما به دلیل مساحت زیاد دانشگاه استانبول، برخی از دانشجویان می‌دانند که قرار است بعد از یک پیاده روی ۱۵ دقیقه‌ای به‌ محوطه‌ی دانشکده‌ی خود می‌رسند. به یاد داشته باشید که هیچ اتوبوسی وارد محوطه‌ی اصلی دانشگاه نمی‌شود. چرا که خیابان‌های این دانشگاه بسیار قدیمی و باریک است و برخی از آن‌ها مناسب استفاده از وسیله‌ی نقلیه نیستند. نکته‌ی مهم دیگر این که، اغلب ترافیک نسبتا سنگینی در استانبول حکم فرما است. پس به ‌یاد داشته باشید در ساعت‌های شلوغی ممکن است بیشتر از یک ساعت در ترافیک مسیر بمانید. بنابراین باید در زمان مناسب از منزل خارج شوید تا بتوانید سر وقت به ‌محل تحصیل خود برسید.

 به ‌غیر از یک زمین بسکتبال بزرگ و زمین تنیس چیز زیادی درباره‌ی خدمات ورزشی این دانشگاه وجود ندارد. اما در خارج از دانشگاه و در منطقه‌ی فاتح چند سالن بدن سازی و مراکز ورزشی بزرگ و متنوع وجود دارند. همچنین یک مرکز ورزشی عظیم در نزدیکی دانشگاه استانبول واقع شده که دارای زمین‌های بسکتبال سربسته، چندین زمین‌ فوتبال، استخر، سالن بدنسازی، و سایر سالن‌های ورزشی مورد نیاز برای ورزشکاران است.

دانشگاه استانبول با داشتن بیش از ۲۹۰ باشگاه یا کلوپ، این امکان را برای شما فراهم می‌کند که بتوانید گروه اجتماعی مورد نظر خود را پیدا کرده و عضو آن شوید. علاوه بر این، تمامی باشگاه‌ها در اکثر ورزش‌های تیمی برای هر دو جنس دختر و پسر ارائه‌ی خدمات می‌دهند. در آغاز سال تحصیلی این باشگاه‌ها و کلوپ‌ها چادرهایی در محل دانشگاه برپا می‌کنند و بروشورهای تبلیغاتی خود را در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌دهند. همچنین برخی از این مراکز تفریحی برنامه‌های خود را برای دانشجویان بین المللی به زبان انگلیسی ارائه می‌دهند.

گزینه‌های بسیار زیادی به عنوان غذای دانشجویی در تمام دانشکده‌های این دانشگاه وجود دارد. در داخل محوطه‌ی دانشگاه یک کافه تریا و همینطور قسمت غذاخوری وجود دارد که غذاهای سبکی مانند وعده‌های صبحانه یا میان وعده‌های بعد از ظهر را ارائه می‌دهند. نکته‌ی مهم این است که این خدمات با قیمت ارزان نزدیک به دو لیر ترکیه در اختیار دانشجویان قرار می‌گیرند .اغلب میان وعده‌های ارائه شده در این بخش، میان وعده‌های مخصوص کشور ترکیه است که شامل یک نان تست و مقداری چای می‌شود. در خارج از دانشگاه، رستوران‌های ترک و غیر ترک زیادی در دسترس شما هستند. در محوطه‌های اطراف دانشگاه هم  خیابان‌هایی هستند که به‌ دلیل داشتن تعداد زیادی از رستوران‌های کوچک و یا غذاهای مشهور ترکیه، به‌همراه ترشی و میان وعده‌های مشهور محلی بسیار محبوب و شناخته شده هستند. علاوه براین، این خیابان‌ها مکان‌های توریستی بسیار مشهور و جالبی هستند که یکی از جاذبه‌های اصلی در خود شهر استانبول هستند.

یکی از مکان‌های معروف و معتبر در بین دانشجویان دانشگاه استانبول نیز مکان کوچکی است که در نزدیکی این دانشگاه، و در ضلع اروپایی قرار دارد. در این مکان تنها با سه و نیم لیر ترکیه می‌توانید غدایی تهیه کنید که شما را سیر کند. به این ترتیب می‌توانید به یک زندگی کاملا دانشجویی با قیمت مناسب را تجربه کنید. باید بدانید که کشور ترکیه دارای دسرهای بسیار خوشمزه، مفید، و مشهوری است که می‌تواند برای دانشجویان خارجی به ‌عنوان یک میان وعده‌ی سالم و مغذی جایگزین شود. در کنار غذای لذیذ و سالم، شما می‌توانید از دیدن یک منظره‌ی زیبا به همراه چای و دسر خود لذت ببرید.

به ‌صورت کلی  دو مجموعه‌ی سلامت و پزشکی در دانشگاه استانبول وجود دارند که واقع در یکی از خیابان‌های اصلی دانشکده هستند. علاوه بر این، یک مرکز اورژانس نیز در حال فعالیت در این دانشگاه است. در برخی از دانشکده‌ها هم تعدادی پرستار و پزشک در زمینه‌های مختلف فعالیت می‌کنند. همچنین به‌ یاد داشته باشید چند داروخانه به ‌تعداد محدود نیز در فضای دانشگاه استانبول وجود دارد.

زبان تدریس :

زبان تدریس در دانشگاه استانبول شامل زبان های ترکی، انگلیسی، آلمانی و فرانسه است. اکثر دروس در رشته های مختلف به زبان ترکی و زبان انگلیسی تدریس می شوند. به همین دلیل یادگیری و کسب مهارت در این زبان ها برای دانشجویانی که قصد تحصیل در دانشگاه استانبول را دارند ضروری است. اگر دانشجویی نتواند پیش از شروع دوره تحصیلی خود نمره قبولی در زبان را کسب کند باید سال اول در دانشگاه را در دوره های آموزش زبان شرکت کند. لازم به ذکر است که برای تحصیل در رشته کارشناسی ارشد و دکترا ارائه مدرک مهارت زبان انگلیسی ضروری است

شهریه، هزینه ها و بورسیه دانشگاه استانبول :

جدول میزان دقیق شهریه های دانشگاه استانبول در سال 2021 در زیر ارائه شده است. مبلغ این شهریه ها به لیر است و برای یک سال آکادمیک تعیین شده است. دانشجویان می توانند نصف مبلغ را ابتدای ترم پاییز و نصف دیگر را ابتدای ترم بهار پرداخت نمایند.

راه های ارتباطی دانشگاه استانبول :

اطلاعات تماس دانشگاه استانبول و همچنین اسم و آدرس پردیس های مختلف این دانشگاه را در ادامه مشاهده میکنید:
دانشگاه استانبول دارای پردیس هایی در 9 منطقه Beyazıt, Vezneciler, Vefa, Süleymaniye, Laleli,، Horhor، Avcılar، Çapa، Kadıköy میباشد، سمبل دانشگاه استانبول نیز که در عکس بالا قابل مشاهده است پردیس تاریخی بیازیت است.
آدرس پردیس بیازیت: İstanbul Üniversitesi Merkez Kampüsü 34452 Beyazıt Fatih/İstanbul
تلفن: +90 2124400000
داخلی: 10054
فکس: +90 2124400058
آدرس ایمیل: kurumsaliletisim@istanbul.edu.tr

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید تایپ کنید.
فروشگاه
0 مورد سبد خرید
حساب من