همه مقالات فستو

کارشناسی ارشد در ترکیه 2024 + بدون آزمون و مدرک زبان

کارشناسی ارشد در ترکیه 2023 + بدون آزمون و مدرک زبان

کارشناسی ارشد در ترکیه 2024 + بدون آزمون و مدرک زبان

دانشگاه های ترکیه، مخصوصا در مقطع کارشناسی ارشد. به عنوان یکی از مقاصد محبوب برای ادامه تحصیل، بسیاری از دانشجویان از سراسر جهان را بخود جذب کرده اند. کیفیت بالای آموزش، فرصت‌های شغلی مناسب، وجود استادان زبده و سرآمد و مهم‌تر از همه امکان حضور در دانشگا‌های برتر جهان، سبب بالا رفتن تقاضا برای تحصیل در این مقطع شده است. به‌علاوه با توجه به شرایط ارز، ترکیه کشوری مقرون‌به‌صرفه در مقایسه با سایر کشور‌ها است. بسیاری از متقاضیان مهاجرت به کشور‌های آمریکا، کانادا یا دیگر کشور‌های اروپایی، به‌ دلیل سهولت در مهاجرت و بالا‌ بردن سطح رزومه تحصیلی، علاقه‌مند تحصیل در ترکیه‌ هستند.

کشور ترکیه عضو معاهده بولونیا است. به این معنا که فارغ‌التحصیلان کارشناسی‌ ارشد می‌توانند ادامه مسیر آکادمیک خود را، در کشور‌های اروپایی، بدون تبدیل مدرک انجام دهند. در ادامه شرایط و مدارک مربوط به تحصیل کارشناسی ارشد در این کشور را بررسی خواهیم کرد.

آشنایی مختصر با نظام آموزشی ترکیه

نظام آموزشی کشور ترکیه بسیار به نظام آموزشی کشور ایران شباهت دارد. اگرچه در این میان تفاوت‌هایی هم دیده‌ می‌شود. در کشور ترکیه، تنها دروسی تدریس می‌شوند که می‌توانند آینده دانشجو را تضمین کنند و خبری از دروس غیر کاربردی نیست. در دانشگاه‌های این کشور، حق برابری جنسیتی وجود دارد و آقایان و بانوان از حقوق برابری برخوردار خواهند بود.

در دانشگاه‌های ترکیه، انواع امکانات رفاهی برای دانشجویان وجود دارد و آن‌ها این امکان را خواهند داشت تا بتوانند در کنار تحصیل، اوقات فراغت لذت‌بخشی را هم تجربه کنند. در رابطه با مدرک دانشگاهی کشور ترکیه نیز می‌توان با جرئت می‌گفت که مدارک دانشگاه اکثر دانشگاه‌های کشور ترکیه از اعتبار بین‌المللی برخوردار هستند و از این رو دانشجویان می‌توانند با این مدارک برای دانشگاه‌های سراسر دنیا تقاضای تحصیل بدهند.

دوره های آموزشی یوس

شرایط تحصیل کارشناسی ارشد در ترکیه

چه کسانی می‌توانند برای تحصیل کارشناسی ارشد در ترکیه اقدام کنند؟ روی حرفمان با تمام کسانی است که تحصیل خود در مقطع کارشناسی را تمام کرده‌اند و یا فارغ‌التحصیل مقطع بالاتر هستند اما می‌خواهند در رشته‌ی دیگری نیز به تحصیل ارشد در ترکیه بپردازند. در دهه‌های اخیر شاهد پیشرفت‌ها و فرصت‌های زیادی در زمینه تحصیل در ترکیه بوده‌ایم. بیش از 200 دانشگاه خصوصی و دولتی در ترکیه وجود دارند که تعدادی از آنها در سطح جهانی اعتبار و شهرت دارند. آیا می‌دانستید که 11 تا از دانشگاه‌های ترکیه در لیست 1000 دانشگاه برتر دنیا قرار دارند؟ این نشان از کیفیت بالای آموزشی در این کشور است؛ و اما شرایط تحصیل ارشد در ترکیه:

  • طول مدت دو سال (با احتساب یک سال پایان‌نامه و 120 واحد درسی)
  • زبان تدریس (ترکی، انگلیسی و حتی آلمانی و فرانسوی)

اگر می‌خواهید در مقطع کارشناسی ارشد ترکیه تحصیل کنید، بهتر است مهارت‌های زبانی و کلامی خود را در زبان‌های انگلیسی و ترکی ارتقا دهید. شما برای هر دانشگاه دولتی که درخواست بفرستید، باید در آزمون‌های ورودی دانشگاه شرکت کنید و نمره قبولی را کسب کنید. در کنار این‌ها اگر زبان تدریس رشته شما انگلیسی باشد، باید مدرک تافل یا آیلتس را به دانشگاه ارائه دهید.

  • برای اخذ ویزای تحصیلی ترکیه اقدام کنید. چرا که ویزاهای الکترونیکی تنها برای توریست‌ها قابل استفاده است و شما برای ماندن و تحصیل در ترکیه باید به سفارت مربوطه در کشور خود بروید.
  • مدرک دیپلم خود را باید گرفته باشید.
  • هزینه‌های ثبت‌نام برای دانشگاه مقصد را پرداخت کرده باشید.

مدارک لازم برای ارشد در ترکیه

گام اول برای تحصیل کارشناسی ارشد در ترکیه ارائه‌ی مدارک مورد نیاز برای پذیرش است. توصیه ما این است که مدارک خود را به طور کامل جمع‌آوری کنید. هر دانشگاه مدارک مورد نیاز خود را به در وب‌سایت رسمی اعلام می‌کند. مدارک کلی برای تحصیل در مقطع ارشد در دانشگاه‌های ترکیه که همگی آنها اجباری نیست به شرح زیر می باشد:

  • مدرک کارشناسی و ترجمه معتبر آن به زبان انگلیسی یا ترکی
  • ریزنمرات دوره کارشناسی
  • انگیزه نامه تحصیلی
  • مدرک تسلط به زبان ترکی (تومر) یا انگلیسی (آیلتس و تافل)
  • کپی و اسکن از پاسپورت معتبر و ویزای تحصیلی
  • رزومه تحصیلی و سوابق پژوهشی
  • توصیه‌نامه
  • اخذ نمره قبولی در آزمون‌های ورودی دانشگاه‌های ترکیه (Ales, GRE, GMAT, ……)

اجازه کار و اقامت در حین تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد ترکیه

دانشجویان خارجی مقطع کارشناسی ارشد و دکتری در ترکیه، ۲۰ ساعت اجازه کار در هفته دارند. جهت دریافت اقامت ترکیه، دانشجویان پس از ورود، به مدت سه ماه فرصت دارند تا برای اقامت دانشجویی خود اقدام کنند، در غیر این صورت اقامت آنها غیرقانونی بوده و ممکن است از این کشور دیپورت شوند.

کارشناسی ارشد بدون آزمون

اگر به دنبال پذیرش کارشناسی ارشد در ترکیه بدون کنکور هستید، ما به شما این مژدگانی را می‌دهیم که می‌توانید بدون کنکور و بدون آزمون‌های ورودی موفق به اپلای گرفتن شوید. تعدادی از بهترین دانشگاه‌های خصوصی و دولتی ترکیه این امکان را برای دانشجویان بین‌المللی فراهم کرده‌اند.

دانشگاه‌های خصوصی اکثر ظرفیت‌های خود را از طریق پذیرش بدون آزمون پر می‌کنند ولی برای بورسیه‌های 40 الی 100 درصد آزمون‌های بورسیه برگزار می‌کنند. برای قبولی در مقطع کارشناسی ارشد، معدل و مقالات شما در دوره کارشناسی می‌تواند بسیار در مقدار بورسیه‌ای که دانشگاه اعطا می‌کند تأثیر دارد. مجموعه FESTTU می‌تواند در بسیاری از دانشگاه‌های خصوصی ترکیه بدون نیاز به داشتن مقاله و معدل خاص تا 70 درصد بورس اتخاذ نماید.

بخشی از برگه های پذیرش بدون نیاز به آزمون از دانشگاه های دولتی ترکیه

کلیک کنید
کلیک کنید
اسلاید قبلی
اسلاید بعدی

همچنین مجموعه ما می تواند برای شما از بسیاری از دانشگاه های دولتی و مورد تایید ایران و اروپا، برای شما بدون نیاز به آزمون و مدرک زبان، همچنین بدون محدودیت سنی و معدل، برایتان بصورت تضمینی، پذیرش بگیرد. باری مشاهده لیست رشته ها و شهریه دانشگاه ها وارد پیچ اینستاگرامی ۤFESTTU_2  بشوید.

کارشناسی ارشد با آزمون

همان‌طور که گفته شد شما باید در مرحله‌ی پذیرش برای رشته دلخواهتان، آزمون‌های ورودی مقطع کارشناسی ارشد ترکیه را نیز بگذرانید. برای همین است که بسیاری از متقاضیان تحصیل کارشناسی ارشد در ترکیه در کلاس یوس و تومر شرکت می‌کنند. همانطور که میدانید، رنکینگ دانشگاه های ترکیه بسیار بالا است و ازمون های خاصی برای قبولی باید بگذرانید. در ادامه 4 آزمون ورودی مهم را برایتان آورده‌ایم.

آزمون ALES: برای پذیرش کارشناسی ارشد در ترکیه باید حتماً آزمون ALES را پاس کرده باشید. هر سال، دو بار این آزمون برگزار می‌شود و مدرک آن نیز به مدت 2 سال اعتبار دارد. چنانچه از مدت اعتبار آن بگذرد، باید مجدداً در آزمون شرکت کنید.

آزمون GRE: دومین آزمون برای قبولی در مقاطع تحصیلات تکمیلی آزمون جی آر ای می‌باشد این آزمون برای کشور آمریکا می‌باشد و همانند آزمون ست مورد قبول بسیاری از کشورهای دیگر مانند دانشگاه‌های ترکیه است. آزمون GRE از سؤالات زبان و ریاضیات تشکیل شده است. این آزمون توسط موسسه ETS برگزار می‌شود. بنا بر گفته این موسسه ” هوشمندانه‌ترین راه برای ورود به مقاطع تحصیلات تکمیلی و مدارس کسب و کار آزمون جی آر ای است.”

آزمون GMAT: رشته های حوزه مالی، اقتصادی و MBA از متقاضیان بسیاری برخوردار هستند. تحصیل این رشته ها در دانشگاه‌های ترکیه نیز برای تحصیل این رشته ها از تقاضای زیادی برخوردار هستند. آزمون GMAT برای تحصیل این رشته ها در مقطع کارشناسی ارشد می‌باشد. این آزمون در برخی مراکز به صورت کامپیوتری و از طریق اینترنت و در تعداد بسیار محدودی از مراکز به صورت کاغذی انجام می‌شود.

آزمون TOMER: یکی از مهم‌ترین آزمون‌ها برای کارشناسی ارشد در ترکیه و اقامت در این کشور است. این آزمون نیز توان زبانی کلامی ترکی شما را محک می‌زند. مدت اعتبار آن از 6 ماه تا دو سال است. شرکت در آزمون تومر ضروری نمی‌باشد، اما اگر مدرک تومر نداشته باشید باید در تعیین سطح زبان دانشگاه شرکت کنید که اگر نتوانید نمره قبولی را کسب نمایید باید در دوره حاضرلیک یک ساله دانشگاه شرکت نمایید.

شهریه دانشگاه‌ها در ترکیه برای مقطع کارشناسی ارشد

شهریه های سالانه برای سال تحصیلی ۲۰۲۳ به شرح زیر می باشد.

  • کارشناسی ارشد پژوهش محور در دانشگاه دولتی بصورت رایگان و در دانشگاه خصوصی 10 الی 15 هزار لیر
  • کارشناسی ارشد دانش محور (ترکی زبان) در دانشگاه دولتی 240 الی 750 دلار و در دانشگاه خصوصی 12 الا 15 هزار لیر
  • کارشناسی ارشد دانش محور (انگلیسی زبان) در دانشگاه دولتی 300 الی 900 دلار و در دانشگاه خصوصی 5 الا 20 هزار دلار

توجه: جهت اطلاع از شهریه ای دقیق، با یکی از شماره های موجود در سایت، تماس بگیرید.

بورسیه و تحصیل رایگان در ترکیه

دولت ترکیه، در جهت حمایت از افراد نخبه و کمک به شکوفایی بیشتر این کشور، بورسیه اعطا می‌کند. بورسیه‌های کشور ترکیه برای افرادی که جزو دانشجویان برتر با رزومه آکادمیک خوب که دارای قابلیت‌ها و ظرفیت‌های علمی هستند، در نظر گرفته است.

در اینجا به برخی از محبوب ترین انواع بورسیه ها اشاره می کنیم:

1. بورسیه های دولتی ترکیه (Türkiye Bursları):

  • این بورسیه توسط هیئت بورسیه های ترکیه (TÜBTAK) ارائه می شود و یک برنامه کاملا فاند (شامل شهریه، کمک هزینه زندگی، بیمه درمانی، بلیط هواپیما و …) است.
  • برای تمامی مقاطع تحصیلی (کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا) و رشته های مختلف موجود است.
  • متقاضیان باید دارای معدل بالا، مهارت های زبان خوب و پتانسیل تحقیقاتی باشند.
  • فرآیند درخواست رقابتی است و هر ساله در ماه های فوریه و مارس انجام می شود.

2. بورسیه های دانشگاهی:

  • بسیاری از دانشگاه های دولتی و خصوصی ترکیه بورسیه های تحصیلی خود را به دانشجویان بین المللی ارائه می کنند.
  • این بورسیه ها می توانند کامل یا جزئی باشند و شهریه، کمک هزینه زندگی یا سایر هزینه ها را پوشش دهند.
  • شرایط و فرآیند درخواست برای هر دانشگاه متفاوت است.
  • برای یافتن اطلاعات بیشتر در مورد بورسیه های دانشگاهی، می توانید به وب سایت دانشگاه مورد نظر خود مراجعه کنید.

3. بورسیه های سازمانی:

  • برخی از سازمان های دولتی و غیردولتی ترکیه بورسیه های تحصیلی به دانشجویان بین المللی ارائه می کنند.
  • این بورسیه ها معمولاً برای رشته های خاص یا زمینه های تحقیقاتی مرتبط با فعالیت های سازمان اعطا می شوند.
  • شرایط و فرآیند درخواست برای هر سازمان متفاوت است.
  • برای یافتن اطلاعات بیشتر در مورد بورسیه های سازمانی، می توانید وب سایت سازمان های مورد نظر خود را جستجو کنید.

 

این بورسیه‌ها، با توجه به شرایط و تخصص افراد به آن‌ها تعلق می‌گیرد. از جمله این بورسیه‌ها می‌توان به بورسیه TUBITAK و ترکیه بورسلاری اشاره کرد. برای کسب این بورسیه‌ها، دریافت امتیاز بالا در امتحانات مربوطه (Ales, GRE, GMAT) می تواند شانس شما را خیلی بالا ببرد.

دفتر اصلی ما در شهر تبریز می باشد. همچنین در ایران در شهر استانبول نیز شعبه داریم.

آدرس دفتر استانبول: محله نامک کمال. بلوار آدیله ناشیت. کوچه 118 طبقه 35 واحد 438. ساختمان گوموش پاناروما رزیدانس. اسنیورت. استانبول

لوکیشن زیر مربوط به دفتر استانبول می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *