آنچه در این مقاله خواهید خواند

مقاله راهنمای کامل آزمون GMAT برای افرادی است که می خواهند در مقاطع لیسانس و دکترا در خارج از کشور ادامه تحصیل دهند. آزمون GMAT یا «Graduate Management Admission Test» به معنای آزمونی برای سنجش مهارت‌های شفاهی، کمی و قدرت تحلیلی فارغ‌التحصیلان مقطع لیسانس و مشتاق به ادامه تحصیل در رشته MBA، MPA، اقتصاد، امور مالی، حسابداری و غیره است که در زمره پرطرفدارترین و معتبرترین مدارک تحصیلی در دنیا قرار دارد. با این آزمون می‌توانید ثابت کنید که سطح آموزه‌های تحصیلی شما تا چه حدی است.

مرکز آزمون GMAT در کشور آمریکا قرار داشته و به کمک نهاد یا مؤسسه غیرانتفاعی «GMAC» یا «Graduate Management Admission Council» در هرساله برگزار می‌شود. شرکت در این آزمون باهدف شرکت در مقاطع فوق‌لیسانس، دکتری و بالاتر از آن در کشورهای آمریکا و در بیش از ۱۱۴ کشور جهان و بیش از ۲۳۰۰ دانشگاه و مؤسسه در سرتاسر جهان معتبر است.

فهرست مطالب

کاربرد آزمون GMAT

شاید از خود بپرسید کاربرد آزمون GMAT چیست و چه مزایایی دارد؟ چرا باید در این آزمون شرکت کنم و ضرورت آن چیست؟ جواب کامل این سؤال پیش ماست. کاربردها و مزایای آزمون GMAT به‌طورکلی به شرح زیر است:

  • اگر قصد تحصیل در دانشگاه‌های کشورهای خارجی مانند آمریکا و دیگر کشورهای انگلیسی‌زبان را در مقاطع بالاتر داشته باشید آزمون GMAT و داشتن نمره قبولی عالی به شما کمک بسیار زیادی می‌کند تا در دانشگاه‌های تراز اول مشغول به تحصیل گردید.
  • به شما کمک می‌کند تا به‌عنوان فردی حرفه‌ای شناخته شوید و اعتبار خود را در کشور مقصد بالا ببرید.
  • اکثر افراد حتی اگر برای تحصیل نیز مهاجرت کنند، در کنار تحصیل باید به انجام کار نیز مشغول شوند.
  • قبولی در آزمون GMAT، حتی در پیدا کردن فرصت‌های شغلی بهتر نیز کاربرد دارد، زیرا مشخص می‌کند شما در زمینه‌های تحصیلی و عیار علمی مرتبط با کار از سطح بالایی برخوردار هستید.
  • قبولی در آزمون GMAT سبب می‌شود به شرکت‌های برتر در کشور مقصد نشان دهید که سطح و دامنه ارتباطی شما حرفه‌ای و پیشرفته بوده و توانایی کار در این شرکت‌ها را دارید.
  • برای اینکه بتوانید در مقاطع فوق‌لیسانس، دکتری و حتی بالاتر در رشته‌های MBA و مرتبط با آن در برخی از دانشگاه‌ها پذیرش داشته باشید، ازجمله مدارک بسیار معتبر و مهم درخواستی از شما، همین آزمون GMAT است.
  • ازجمله آزمون‌های بسیار معتبری است که حتی در تعیین شایستگی شما برای دریافت fund نیز تأثیرگذار است.

شرایط و قوانین آزمون GMAT

آزمون GMAT همانند تمامی آزمون‌های لوکال و بین‌المللی دارای شرایط و قوانین خاص خود است که هر فرد ملزم به رعایت آن‌ها است. شرایط و قوانین آزمون GMAT به شرح زیر است:

  • آزمون GMAT توصیه‌شده برای افراد فارغ‌التحصیل مقطع لیسانس و درواقع ۲۱ سال به بالا است؛ و هیچ محدودیت سنی وجود ندارد.
  • همراه داشتن هایلایت، لاک غلط‌گیر و مداد رنگی اکیدا ممنوع است.
  • همراه داشتن اصل پاسپورت الزامی است.
  • کپی پاسپورت به‌هیچ‌وجه پذیرفته نیست.
  • درب حوزهٔ امتحانی پس از زمان مقرر بسته‌شده و پس از آن حق ورود به حوزهٔ امتحانی را نخواهید داشت و حتی در این صورت مبلغ پرداختی نیز عودت داده نخواهد شد.
  • به‌هیچ ‌وجه در طول امتحان حق صحبت با فرد کناری خود را ندارید.
  • همراه داشتن دیکشنری، وسایل الکترونیکی و کپی‌برداری به‌شدت ممنوع بوده و در صورت مشاهده توسط دوربین مداربسته، از جلسهٔ امتحان و شرکت در این حوزه محروم خواهید شد.
  • همراه داشتن ساعت مچی، خوراکی و کشیدن سیگار اکیدا ممنوع است.
  • خارج کردن برگه امتحانی تنها در صورت هماهنگی مجاز است.
  • خروج فرد از محل برگزاری امتحان بدون هماهنگی تخلف خواهد بود.
  • نتایج آزمون تنها به خود فرد تحویل داده می‌شود و عواقب در اختیار گذاشتن اطلاعات شخصی در اختیار دیگران بر عهده خود فرد است.
  • شما مجاز به ثبت‌نام در دو تاریخ مجزا برای آزمون GMAT نخواهید بود به‌جز اینکه ۱۶ روز فاصلهٔ زمانی داشته باشد.

شرایط شرکت در آزمون GMAT

آزمون GMAT همانند تمامی آزمون‌های دیگر دارای شرایطی است که در آن مشخص می‌کند چه افرادی واجد شرایط و چه کسانی غیر واجد شرایط برای شرکت در این آزمون هستند. چنانچه یکی از مواردی که در زیر ارائه می‌گردند منطبق با شرایط نباشد، از ادامهٔ روند ثبت‌نام جلوگیری خواهد شد.

افراد واجد شرایط:

  • کسانی که تحصیلات عالی لیسانس را گذرانده باشند و مدرک لازم برای ورود به دانشگاه آن‌ها GMAT است واجد شرایط شرکت در آزمون GMAT هستند.
  • کسانی که حداقل سطح فردی زبان انگلیسی آن‌ها متوسط به بالا باشد زیرا بااینکه این آزمون قصد محک زدن میزان تسلط شما به زبان انگلیسی را ندارد اما زیر این سطح، قادر نخواهند بود حتی معنای سؤالات را متوجه شوند.
  • کسانی که مایل به کار در شرکت‌های خصوصی و حتی دولتی یا تحصیل در کشورهای انگلیسی‌زبان باشند واجد شرایط برای شرکت در آزمون GMAT محسوب می‌گردند.

افراد غیر واجد شرایط:

  • اگر زیر ۲۱ سال سن دارید برای شما توصیه نمی‌شود زیرا حداقل سن موردنیاز برای گذراندن دورهٔ لیسانس ۲۱ سال تمام است.
  • اگر سطح زبان انگلیسی شما از متوسط کمتر باشد واجد شرایط محسوب نخواهید شد زیرا در چنین وضعیتی حتی قادر نخواهید بود اهداف سؤالات آزمون را برای پاسخ دادن متوجه شوید.
  • اگر در کشوری زندگی می‌کنید یا قصد تحصیل در دانشگاه و کشوری دارید که آزمون GMAT الزامی نیست، واجد شرایط و ملزم به شرکت در آزمون GMAT نخواهید بود.

البته توجه داشته باشید که چون دانشگاه‌های مقصد، پذیرش نهایی شما را بررسی می‌کنند، بسته به نوع دانشگاه می‌توان انتظار معیارهای متفاوتی را نیز داشت.

شرایط سنی شرکت در آزمون GMAT

در برخی موارد که بیان گردیده است برای شرکت در آزمون GMAT محدودیت سنی وجود ندارد از یک جنبه صحیح است ولی باید آگاه باشید، با توجه به اینکه این آزمون برای ورود به مقاطع فوق‌لیسانس، دکتری و بالاتر در دانشگاه‌های آمریکا و بیش از ۱۱۴ کشور جهان و ۲۳۰۰ مؤسسه آموزش عالی موردنیاز است پس حداقل سن شما در زمان ثبت‌نام باید ۲۱ سال تمام باشد.

چند نکته در مورد آزمون GMAT

در مورد آزمون GMAT بایدها و نبایدهایی وجود دارد که اگر مایل به موفقیت در این آزمون هستید حتماً به آن‌ها عمل کنید. این موارد به شرح زیر هستند:

  • حتماً پاسپورت خود را به همراه داشته باشید و حتماً تاریخ انقضای آن را چک کنید. باید پاسپورت شما معتبر بوده و منقضی نشده باشد.
  • باید اصل پاسپورت را در اختیار داشته باشید و به‌هیچ‌وجه کپی آن موردقبول نیست.
  • مکان آزمون را دقیقاً چک کنید و بهترین و سریع‌ترین مسیر را از قبل مشخص کنید. آزمون GMAT کاملاً قانونمند بوده و در رأس ساعت مشخص‌شده درب‌های محل برگزاری آزمون بسته خواهند شد. پس به‌موقع رسیدن یک امر بایدی محسوب می‌شود.
  • نباید جملات و نمونه سؤالات آزمون‌های قبلی را حفظ کنید زیرا به‌هیچ‌وجه مشابه هم نخواهند بود و برای این کار باید خود را کاملاً آماده کرده باشید.
  • نباید ثبت‌نام آزمون خود را به روزهای آخر موکول کنید چراکه زمان‌ها محدود و انتخاب شما نیز محدودتر خواهد شد.
  • در روز امتحان اصلاً سعی نکنید بالاجبار معنی کلمه‌ای که نمی‌دانید را حدس بزنید.
  • وقت خود را روی یک سؤال هدر ندهید.
  • اکثر وقت خود را در روزهای قبل از آزمون GMAT به حل مسائل ریاضی و افزایش دایرهٔ واژگان خود اختصاص دهید.

زمان برگزاری آزمون GMAT

آزمون GMAT که اکنون در بیش از ۱۱۴ کشور جهان و ۲۳۰۰ مؤسسه و دانشگاه موردپذیرش واقع می‌گردد و بیش از ۶۰۰ مرکز آزمون در سرتاسر جهان دارد. تقریباً در هر روزی از سال به‌جز یکشنبه‌ها و تعطیلات ملی برگزار می‌گردد. در برخی از کشورها حتی سه بار در ماه نیز برگزار می‌گردد؛ اما نکات بسیار مهمی در مورد زمان برگزاری آزمون GMAT وجود دارد که حتماً باید به آن توجه داشته باشید.

ما در ابتدا اشاره کردیم که این آزمون در هر روزی از سال به‌جز استثنائات گفته‌شده امکان برگزاری دارد اما این به معنای این نیست که هر روز برگزار می‌شود.

دومین نکته اینکه برای اطلاع از تاریخ دقیق زمان برگزاری باید به سایت MBA.com مراجعه نمایید و مهم نیست که آزمون GMAT چند بار در سال برگزار می‌گردد زیرا در کل شما ۵ بار بیشتر قادر نخواهید بود که در این آزمون شرکت کنید.

درواقع شما هر ۱۶ روز یک‌بار و در طی سال ۵ بار می‌توانید در آزمون شرکت کنید که حتی اگر شما در آزمون ثبت‌نام و سپس آن را کنسل کنید، یک‌بار شرکت در آزمون محسوب می‌شود. به‌عبارت‌دیگر ۵ بار مجاز شما برای شرکت در آزمون؛ مجموع تعداد دفعات شرکت کردن و کنسل کردن آزمون GMAT است.

سومین نکته این است که هر فرد به‌طورکلی ۸ بار بیشتر نمی‌تواند در آزمون GMAT شرکت کند پس مهم‌تر از مسئله زمان برگزاری، تعداد دفعات بسیار محدود شرکت در آن است.

چهارمین نکته در مورد زمان برگزاری آزمون GMAT این است که نوع کاغذی اصلاً وجود ندارد و تنها فرم برگزاری آزمون به شکل کامپیوتری با هوش مصنوعی فوق‌العاده قوی است.

راهنمای کامل آزمون GMAT

زمان اعلام نتیجه آزمون GMAT

نتایج رسمی آزمون GMAT را می‌توانید با مراجعه به وب‌سایت MBA یا مؤسسه GMAC که برگزارکننده آزمون هست، ۲۱ روز پس از تاریخ آزمون مشاهده کرده و پرینت بگیرید. البته به‌محض اینکه آزمون شما به اتمام می‌رسد، نمرات شما به‌صورت غیررسمی نشان داده خواهد شد و ۲ دقیقه زمان دارید تا نمرات را بپذیرید یا کنسل کنید.

در صورت پذیرش نمرات، به دانشگاه‌های انتخابی ارسال خواهند شد. ضمن اینکه شما ملزم به چک کردن مداوم نمرات آزمون GMAT خود در سایت GMAC نخواهید بود زیرا پس‌ازاینکه نمرات مشخص شوند ایمیلی از طرف مؤسسه GMAC ارسال می‌گردد که مبنی بر اینکه اکنون نمرات خود را می‌توانید در حساب کاربری خود مشاهده نمایید.

فرایند و پروسه کلی آزمون GMAT

در ابتدا برای ثبت‌نام آزمون GMAT وارد سایت مربوطه می‌شوید و نوع آزمون GMAT خود را انتخاب می‌کنید (اینترنتی یا کامپیوتری)، سپس تاریخی که در آن مایل به امتحان دادن هستید را انتخاب کرده و حساب جداگانهٔ GMAC را ایجاد می‌کنید. در انتها نیز پس از پرداخت هزینهٔ آزمون، ثبت‌نام را نهایی کنید. علاوه بر شیوهٔ آنلاین، با تلفن، ایمیل و فکس نیز می‌توان ثبت‌نام نمود که هزینه‌های اضافی را باید متحمل گردید.

در روز برگزاری آزمون GMAT نیز به سؤالات چهارگانه که متشکل از ریاضیات، واژگان و تحلیل نگارشی و استدلال یکپارچه است در طی مدت‌زمان مشخص‌شده برای هر بخش جواب خواهید داد که کل مدت آزمون نیز برای نوع کامپیوتری و اینترنتی ۳ ساعت و ۳۰ دقیقه است.

در انتها نیز مبتنی بر نوع هدفی که بر اساس آن آزمون را ثبت‌نام نموده‌اید و در بخش‌های بالاتر نیز توضیح داده شد ۲۱ روز باید صبر کنید تا بتوانید نتیجهٔ آزمون خود را مشاهده کنید. هرچند بلافاصله پس از اتمام آزمون می‌توانید نمرات غیررسمی یا (unofficial) خود را مشاهده نمایید.

نمره قبولی آزمون GMAT

آزمون GMAT دارای چهار بخش است:

  • بخش نگارش تحلیلی (AWA) با ۰ تا ۶ نمره 
  • بخش ریاضیات یا مهارت محاسباتی (کمّی) با ۰ تا ۶۰ نمره
  • بخش سوم مهارت کلامی است که ۰ تا ۶۰ نمره دارد،
  • بخش چهارم نیز در رابطه با استدلال یکپارچه (IR) است که بین ۱ تا ۸ نمره دارد.

درمجموع نمرهٔ آزمون GMAT، ۸۰۰ نمره است. نکته‌ای که در مورد نمرهٔ آزمون GMAT قبول دارد این است نمرات بیان‌شده طبق الگوریتم درنهایت بین ۲۰۰ تا ۸۰۰ مشخص خواهد شد و سیستم محاسباتی بسیار پیچیده‌ای دارد.

نمرهٔ قبولی بسته به دانشگاه مدنظر شما متفاوت است و باید با معیارهای آن سنجیده شود اما معمولاً نمرهٔ GMAT بالای ۷۰۰ نمرهٔ خیلی خوبی محسوب می‌گردد اما شاید برای ۱۰ دانشگاه برتر جهان نیز نمرهٔ ۷۰۰ باعث قبولی شما نگردد. همچنین بسته به نوع دانشگاه ممکن است نمرهٔ بخش خاصی مهم‌تر از نمرات سایر سه بخش دیگر باشد که برای کسب اطلاعات بیشتر باید به سایت دانشگاه مورد نظر مراجعه نمایید.

گونه‌های آزمون GMAT

آزمون GMAT تنها به یک‌شکل و نوع برگزار می‌شود و انواع خاصی ندارد. هدف از برگزاری تنها نوع آزمون GMAT سنجش هوش، ریاضیات و تسلط دانشجویان نسبت به مفاهیم استدلالی و آموزه‌های قبلی است. تعداد سؤالات و حتی زمان پاسخگویی و یا هر دو، بسته به دانشگاه انتخابی شما و یا نوع رشته، می‌تواند متغیر باشد که باید از طریق دانشگاهی که در آن ثبت‌نام نموده‌اید جویا شوید.

این آزمون تنها به یک نوع وجود داشته و در بین دانشگاه‌ها و مؤسسات سرتاسر دنیا معتبر است. توجه داشته باشید که تنها درصورتی‌که خواهان ادامه تحصیل رشته‌های MBA و مشابه آن در مقاطع تحصیلی عالی هستید در این آزمون شرکت نمایید.

آزمون GMAT کاغذی است یا سیستمی؟

آزمون GMAT تنها به فرم سیستمی برگزار می‌گردد. در این نوع آزمون خبری از نوع کاغذی نیست و در اکثر کشورها نیز در حال گسترش برگزاری آن به شکل اینترنتی هستند. در نوع کامپیوتری آنلاین محسوب شده ولی در نوعی که امروزه بیشتر از همه رایج است، نوع اینترنتی است.

بنابراین برخلاف آزمون‌هایی که تا به الان در مورد آن‌ها صحبت کرده‌ایم و شما امکان انتخاب بین دو نوع کاغذی و اینترنتی را داشتید، تنها نوع در دسترس برگزاری آزمون GMAT اینترنتی است که شاید یکی از دلایل اصلی و شاید تنها دلیل بزرگی که این آزمون در ایران برگزار نمی‌گردد نیز همین موضوع باشد.

معایب و مزایای آزمون GMAT به‌ صورت کاغذی

همان‌طور که می‌دانید به مدت چندین سال است که آزمون GMAT فقط به‌صورت کامپیوتری یا اینترنتی برگزار می‌گردد و فرم کاغذی رواجی ندارد اما اگر این بخش به آزمون اضافه گردد دارای مزایا و معایب خاص خود خواهد بود. لذا در این بخش قصد داریم به بررسی معایب و مزایای آزمون GMAT به‌صورت کاغذی بپردازیم.

مزایااز مزیت‌های بسیار بزرگ آزمون GMAT به‌صورت کاغذی، امکان نوت برداری، دایره کشیدن و نوشتن نکات مهم مدنظر داوطلبان بر روی برگهٔ آزمون است. این کار کمک می‌کند تا فرد داوطلب به‌راحتی جواب درست را مکان‌یابی کرده، ایده‌های خود را بررسی و قبل از واردکردن جواب به داخل برگهٔ مربوطه، آن را چک کند.

معایباز بزرگ‌ترین عیب‌هایی که آزمون کاغذی GMAT دارد، نگرانی داوطلبان بابت دست نوشتهٔ ناخوانای خود یا بد نوشتن آن است مخصوصا اگر چندین بار خط‌خوردگی پیدا کرده باشد. در این موارد گاهی اوقات فرد تصحیح کنندهٔ اوراق امتحانی، به علت مشکل در خواندن جواب، نخواهد توانست به شما امتیازی بدهد و به‌راحتی امتیاز از دست خواهید داد.

عیب دیگر این نوع آزمون، وارد کردن جواب‌ها از برگهٔ سؤال به برگهٔ جواب است که گاهی اوقات افراد تصحیح کنندهٔ متوجه اشتباهاتی نظیر وارد کردن جواب درست در بخش اشتباه و یا غلط انتخاب کردن گزینه‌ها باوجود اینکه در برگهٔ سؤال گزینهٔ درست انتخاب‌شده بوده است. لذا این موارد معایبی هستند که نمی‌توان به‌راحتی آن‌ها را نادیده انگاشت.

اعتبار و سطح آزمون GMAT

از اعتبار آزمون GMAT این‌گونه بگوییم که اگر مایل باشید در رشته‌های MBA، MPA، اقتصاد، حسابداری، امور مالی و بیش از ۷۰۰۰ رشته مرتبط و نزدیک در مقاطع عالی دانشگاهی در بیش از ۱۱۴ کشور و ۲۳۰۰ مؤسسه در سرتاسر جهان شرکت نمایید، بدون قبولی در این آزمون ممکن نخواهد بود.

آزمون GMAT در سطح بین‌المللی موردپذیرش بوده و نمرهٔ آن فاکتور و کلید اصلی برای ادامه تحصیل بخصوص در مقاطع فوق‌لیسانس، دکتری و حتی بالاتر است. در این آزمون شما به معنای واقعی به چالش کشیده خواهید شد و هیچ نگرانی بابت اعتبار جهانی آن نخواهید داشت.

زمان مصاحبه آزمون GMAT

آزمون GMAT فاقد مصاحبه است. شیوهٔ کار این آزمون بدین‌صورت است که اگر قصد ادامه تحصیل ۱۱۴ کشور پیشرفتهٔ جهان و بیش از ۲۳۰۰ مؤسسه درزمینه رشته‌های MBA،MPA و مشابه و مرتبط با آن را در مقاطع فوق‌لیسانس، دکتری و بالاتر داشته باشید، دانشگاه مدنظر را انتخاب نموده و پس از طی کردن فرایند ثبت‌نام، در آزمون شرکت می‌کنید. پس از قبولی در آزمون، مجوز ورود به دانشگاه انتخابی در رشته موردنظر خود را پیدا خواهید کرد و نیازی به انجام مصاحبهٔ خاصی نخواهید داشت.

ظرفیت شرکت‌کنندگان در آزمون GMAT

واقعیت ماجرا برای آزمون GMAT این است که این آزمون سقف ثبت‌نامی ندارد چراکه هرساله به تعداد شرکت‌کنندگان افزوده می‌شود که در سال ۲۰۱۹ نیز همانند سال‌های گذشته شاهد افزایش تعداد ثبت‌نامی‌ها بوده‌ایم. ظرفیت هر حوزهٔ امتحانی شاید به دلیل محدودیت مکان، محدود باشد اما سقف کلی شرکت در آزمون، محدود به مقدار خاصی نخواهد بود؛ اما برای شما بهتر است که ثبت‌نام خود را به روزهای آخر موکول نکنید تا شانس انتخاب حوزهٔ امتحانی نزدیک‌تر را از دست ندهید.

به بیان کلی، ظرفیت کلی جهانی آزمون GMAT هیچ محدودیتی ندارد و هرساله به تعداد آن افزوده می‌گردد، تنها برخی حوزه‌های امتحانی ممکن است محدودیت مکان داشته باشند که باید موقع ثبت‌نام به آن توجه کنید.

هزینه آزمون GMAT

برای آزمون GMAT در تمامی کشورها دوره‌هایی توسط برخی از مؤسسات برگزار می‌شود که بسته به عوامل مختلفی مانند هدف آن از برگزاری کلاس (ماهر کردن فرد شرکت‌کننده در یکی از مهارت‌های خواسته‌شده در دفترچهٔ آزمون، بالا بردن سطح کیفی زبان ترکی شما، افزایش سرعت خواندن و درک مطلب و…)، تعداد افراد شرکت‌کننده، نوع کشور و شهر، سابقهٔ موفقیت مؤسسه برگزارکننده آزمون و مدت‌زمان دورهٔ آموزشی و حتی درجهٔ کیفیت کاری اساتیدی که در این مؤسسه مشغول به کار هستند، تعیین‌کننده قیمت نهایی خواهد بود.

اولین دوره و کلاس آمادگی آزمون GMAT که در سطح جهانی نیز از شهرت خاصی برخوردار است، کلاس‌های آمادگی The Princeton Review است که در طول این دوره می‌توانید از کتاب‌ها، منابع آنلاین، ۴۰۰۰ نوع منبع تمرینی، آزمون‌های شبیه‌سازی‌شده، پرتال آنلاین ۲۴ ساعته برای پرسش و پاسخ و… استفاده کنید. برحسب رشته انتخابی برای آزمون GMAT طول دوره نیز متفاوت خواهد بود  و هزینه نیز بین ۲۹۹ دلار تا ۳۰۰۰ دلار است.

دورهٔ آمادگی بعدی برای آزمون GMAT با شهرت جهانی، مؤسسه نام‌آشنای Kaplan است که باسابقه ۸۰ ساله خود در زمینهٔ طیف گستردهٔ آزمون‌ها از طریق تمرین‌های متنوع، آزمون‌های شبیه‌سازی شده، دو کتاب آمادگی و راهنمایی در مورد استراتژی‌های مختلف می‌تواند به شما کمک زیادی کند. هزینهٔ این دوره‌ها از ۷۹۹ دلار تا ۱۶۴۹ دلار متفاوت است.

دوره‌های مؤسسه غیرانتفاعی Magoosh، دارای شهرت بین‌المللی است که با بیش از ۱۵۰ ویدیوی درسی و آموزشی، بیش از ۴۵۰ سؤال تمرینی و کمک دهی از طریق ایمیل و… کمک بسیار بزرگی برای متقاضیان آزمون GMAT است. مدت این دوره برای هر رشته‌ای که انتخاب کرده باشید ۱ سال است و هزینهٔ آن نیز بین ۱۲۹ دلار تا ۶۸۰ دلار است.

مراحل ثبت نام در آزمون GMAT

برای ثبت نام در امتحان جی‌مت باید به سایت رسمی mba.com بروید و بعد از ساختن اکانت شخصی خود، اطلاعات مربوط به پروفایل را کامل کنید. بعد از ساختن اکانت مراحل زیر را دنبال کنید:

  • گزینه Take a GMAT Exam  را از قسمت منوی سایت انتخاب کنید
  • روز و مکان مورد نظر آزمون را مشخص کنید
  • دانشگاه مورد نظر برای گزارش نمره را تعیین کنید (شما می‌توانید همزمان ۵ دانشگاه را به‌عنوان دانشگاه معیار انتخاب کنید تا نمره‌تان برای آن‌ها فرستاده شود)
  • هزینه مربوط به آزمون را به‌صورت اینترنتی پرداخت کنید.

اگر مایل هستید ثبت‌نام خود را به‌صورت تلفنی، ایمیل یا فکس انجام دهید، این امکان برای شما مهیا است. یکی از مهم‌ترین نکته‌ها هنگام ثبت‌نام، وارد کردن اطلاعات مطابق با پاسپورت است. اگر اطلاعات شما کاملا منطبق با پاسپورت‌تان نباشد، در روند پذیرش شما مشکل به‌وجود می‌آید.

هزینه ثبت نام آزمون GMAT چقدر است؟

یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های دانشجویان متقاضی شرکت در امتحان جی مت ، هزینه این آزمون است. براساس آخرین آمار، هزینه ثبت‌نام و شرکت در این آزمون معادل ۲۸۵ دلار آمریکا و ۲۲۵ پوند انگلیس است. البته اگر قصد داشته باشید برای شرکت در این آزمون به یکی از کشورهای همسایه سفر کنید، هزینه رفت و آمد را نیز باید به صورت جداگانه محسابه کنید. هزینه کلاس‌ها آنلاین خصوصی یا گروهی، شرکت در کلاس‌های حضوری و تهیه منابع این آزمون نیز به صورت جداگانه برای شما هزینه خواهد داشت. برخی از هزینه‌های دیگر که باید قبل از ثبت نام مد نظر قرار دهید به صورت زیر است:

– هزینه کنسل کردن آزمون قبل از ۷ روز به برگزاری: از مبلغ پرداخت شده، ۸۰ دلار به شما برگشت داده می‌شود.

– هزینه کنسل کردن آزمون کمتر از ۷ روز: متاسفانه در این حالت هیچ هزینه‌ای به شما برگشت داده نمی‌شود.

– هزینه تغییر مکان یا زمان برگزاری آزمون: پرداخت ۵۰ دلار اضافه

– هزینه اضافه کردن دانشگاه‌ها بیشتر برای گزارش نمره: شما می‌توانید علاوه‌بر ۵ دانشگاه، دانشگاه‌های بیشتری را برای گزارش نمره آزمون خود انتخاب کنید ولی به ازای هر دانشگاه، مبلغ ۲۸ دلار مازاد باید پرداخت کنید.

اعتراض به نتیجه آزمون GMAT

لازم است در مورد اعتراض به نتیجهٔ آزمون GMAT بدانید که تنها قادر خواهید بود نسبت به نمره بخش essay یا AWA آن فرم مربوطه را پر کرده و درخواست تجدید نمره کنید. برای این کار پس از مراجعه به سایت MBA و پر کردن تمامی موارد فرم تجدیدنظر در مورد نمره، هزینهٔ مربوطه را نیز باید پرداخت نمایید که ۴۵ دلار است.

لذا در این آزمون نخواهید توانست به نمرات ۳ بخش دیگر اعتراضی داشته باشید و تنها بخش AWA در آزمون GMAT قابلیت اعتراض دارد. این درخواست را باید در طی ۶ ماه پس از روز برگزاری آزمون ارسال کنید و پس‌ازآن امکان‌پذیر نخواهد بود. نتایج نیز پس از گذشت ۳ هفته اعلام خواهند شد که ممکن است نمرهٔ شما بدون تغییر بماند یا کم شده و یا زیاد شود.

منابع آزمون GMAT

در این قسمت به معرفی منابع آنلاین می‌پردازیم که می‌توانند کمک بسیار زیادی جهت آماده شدن شما برای آزمون GMAT کنند. به این دلیل معرفی کتاب را در دستور کار قرار ندادیم زیرا روشی قدیمی است و تقریباً تمامی منابع آن مشخص هستند اما منابع آنلاین کمتر شناخته‌شده هستند و پیدا کردن بهترین موارد کار دشواری است که ما آن را برای شما در این قسمت آسان ساخته‌ایم.

اولین منبع بسیار معتبر و مفید برای آماده ساختن خود در آزمون GMAT، سایت www.mba.com است. در این سایت می‌توانید علاوه بر بهره‌مندی رایگان از بستهٔ شروع این آزمون که شامل ۹۰ سؤال رایگان (۳۰ سؤال مهارت محاسباتی، ۴۵ سؤال مهارت کلامی و ۱۵ سؤال استدلال یکپارچه) از دو نمونه آزمون این منبع آنلاین نیز استفاده کنید.

دومین منبع آنلاین آزمون GMAT، مؤسسه Manhattan است که شامل ارائهٔ دروس، کلاس‌ها و رخدادها به‌صورت آنلاین بوده و علاوه بر در اختیار گذاشتن نکات آمادگی و تست‌زنی و حل مسائل و سؤالات آزمون، نمونه سؤال و شبیه‌سازی آزمون را نیز در برنامهٔ خود گنجانده‌اند.

سومین منبع معتبر آزمون GMAT و البته آنلاین، وب‌سایت PrepAdviser است که  نرفزار نیز دارد و شامل صدها ساعت ویدیوی آموزشی از تمامی بخش‌ها، کلاس‌های آنلاین با اساتید مجرب و حرفه‌ای، آموزش نکات و استراتژی‌ها و… است.

اگر مایل هستید از کتاب های معتبر برای آزمون GMAT استفاده کنید، در ادامه می‌توانید برخی از بهترین کتاب‌های این آزمون را بشناسید:

کتاب‌های مناسب برای بخش مهارت محاسباتی:

  • The Official Guide For GMAT Quantitative Review 2018
  • GMAT Quantitative Strategy Guide Set, 6th Edition

. کتاب‌های مناسب برای بخش نگارش تحلیلی:

  • GMAT Analytical Writing: Solutions To The Real Argument Topics
  • Writing Skills For The GRE/GMAT

کتاب‌های مناسب برای بخش مهارت کلامی:

  • Strategy Guide & Reading Comprehension GMAT Strategy Guide
  • Question Bank And Exclusive Video
  • Critical Reasoning GMAT Strategy Guide & Sentence Correction GMAT
  • The Official Guide For GMAT Verbal Review 2018 With Online

زمان ثبت‌نام آزمون GMAT

آزمون GMAT در هر موقع از سال برگزار می‌گردد و شما شانس ثبت‌نام در این آزمون را خواهید داشت که تنها فرم برگزاری آن کامپیوتری است. بااین‌حال شما ۸ بار در سال می‌توانید در آزمون GMAT شرکت کنید و اگر در این آزمون ثبت‌نام کنید و سپس تصمیم به کنسل کردن آن بگیرید، جزء ۸ بار شرکت شما در این آزمون در طی آن سال محاسبه خواهد شد.

چون آزمون به‌صورت کامپیوتری برگزار می‌گردد شدیداً توصیه می‌شود که وقتی تصمیم به شرکت در آزمون GMAT گرفتید، فوراً در آن شرکت نمایید زیرا به‌سرعت ظرفیت مراکز آزمون پر می‌شوند.

تعداد دفعات مجاز برای شرکت در آزمون GMAT

از یک جنبه شما محدودیت خاصی برای شرکت در آزمون GMAT ازلحاظ تعداد دفعات در طی سالیان متوالی نخواهید داشت، فقط در طی سال شما قادر نخواهید بود که بیش از ۸ بار در این آزمون شرکت کنید. حتی درصورتی‌که نمرات این آزمون را کنسل کنید جزء تعداد دفعات شرکت کردن شما محاسبه خواهد گردید.

شرکت در آزمون GMAT بدون شرکت در کلاس امکان‌پذیر است؟

روشی که گاهی اوقات افراد برای مطالعه انتخاب می‌کنند به روش خود خوان و یا Self-Study معروف است و فرد در آن بدون شرکت در کلاس، خود شروع به مطالعه و تقویت خود می‌کند. در این روش شما می‌توانید خودتان را برای آزمون GMAT آماده سازید و از منابع مختلف آن نیز بهره ببرید.

از مجموعه منابعی که می‌توانید در این روش استفاده کنید، چند مورد بسیار معتبر در این زمینه است که در بخش‌های بالاتر به آن اشاره داشتیم که به‌صورت آنلاین عمل می‌کنند؛ اما به‌صورت خرید فیزیکی مانند کتاب مجموعه‌هایی هستند که کمک می‌کنند تا شرکت در آزمون GMAT و موفقیت در آن، بدون حضور در کلاس‌های مربوطه نیز امکان‌پذیر باشد.

  • کتاب The Official Guide for GMAT Review که در خود نکات و خلاصهٔ محتوای تمامی ۴ بخش آزمون GMAT را در خود جای داده است.
  • کتاب The Official Guide for GMAT Verbal Review که در خود مجموعه سؤالات بخش مهارت کلامی را جمع‌آوری نموده است.
  • کتاب The Official Guide for GMAT Quantitative Review که شامل سؤالات و تکنیک‌های پاسخ‌دهی به بخش مهارت محاسباتی آزمون GMAT است.
  • کتاب‌های جیبیِ ۹ جلدی Manhattan GMAT که شما را کاملاً برای بخش مهارت محاسباتی (۵ جلد) و مهارت کلامی (۴ جلد) آزمون GMAT آماده می‌سازد.

زبان آزمون GMAT

آزمون GMAT در دستهٔ آزمون‌های بین‌المللی قرار دارد که برای افرادی طراحی می‌گردد که قصد تحصیل در مقاطع فوق‌لیسانس، دکتری و یا بالاتر را در محیط انگلیسی‌زبان را دارند لذا با هر زبان مادری و در هر جای دنیا که قرار داشته باشید، زبان آزمون GMAT انگلیسی است و هیچ تفاوتی نخواهد داشت.

آزمون GMAT بهتر است یا TOEFL/IELTS؟

آزمون GMAT درواقع هدف آن سنجش منطق و قدرت محاسباتی و هوش شما است و اینکه چگونه می‌توانید به نحوی مؤثر و قابل‌قبول آموزه‌های خود را بکار ببندید. هرچند این آزمون همانند آزمون تافل و آیلتس معیار سنجش تسلط شما نسبت به زبان انگلیسی نیست اما برای این آزمون باید سطحی بالاتر از متوسط داشته باشید تا بتوانید متوجه مفاهیم و خواسته‌های هر سؤال گردید.

لذا به‌صورت کلی برای شرکت در مقاطع فوق‌لیسانس، دکتری و بالاتر رشته‌های MBA و مرتبط با آن، آزمون GMAT برای دانشگاه‌ها معیار تحصیلی معتبرتر و بسیار مهم‌تری نسبت به دو آزمون فوق است.

معایب و مزایای شرکت در آزمون GMAT در ایران

گاهی اوقات سؤال پیش می‌آید و شاید هم شنیده باشید که برخی افراد ادعا می‌کنند که به دلیل آسان‌تر بودن آزمون GMAT مایل هستند به کشور دیگری رفته و در آنجا آزمون بدهند و تنها عیب این کار را هزینهٔ زیادتر می‌دانند. اما باید بدانید آزمون GMAT آزمونی جهانی است و هیچ تفاوتی ندارد که شما در کدام کشور این آزمون را پشت سر بگذارید.

عیب خاصی در مورد شرکت در آزمون GMAT در کشور خودمان وجود ندارد و تنها مزیت آن برگزاری این آزمون بین‌المللی در داخل کشور بوده که مجبور نخواهید بود هزینهٔ گزاف بابت سفر به کشور دیگر و شرکت در آزمون پرداخت کنید و زمان شرکت در آزمون نیز طبق منطقهٔ زمانی کشور خودمان بوده و از اعتبار یکسانی نیز برخوردار است.

البته در سال‌های اخیر پیش‌آمده که آزمون GMAT هیچ مرکز برگزارکننده‌ای در داخل کشور نداشته و متقاضیان چاره‌ای به‌جز انتخاب مرکز آزمون‌های نزدیک به کشور خودمان مانند امارات، ترکیه، قطر، آذربایجان، ارمنستان و گرجستان را در طی فرایند ثبت‌نام ندارند.

معایب و مزایای شرکت در آزمون GMAT در کشورهای دیگر

شاید گاهی اوقات شنیده باشید و یا در ذهن خود متصور شده باشید که اگر برای شرکت در آزمون GMAT به آمریکا بروید یا کسانی که در این کشور هستند، آزمون سخت‌تری خواهند داشت یا به‌عنوان‌مثال درصورتی‌که به روسیه سفر کنید و آزمون GMAT را در آنجا شرکت کنید برای شما بسیار آسان‌تر خواهد بود و دستیابی به نمرات بالاتر، بهتر خواهد بود. اما حقیقت ماجرا این است که هیچ‌گونه تفاوتی بین شرکت در آزمون GMAT با یک کشور و کشور دیگر وجود ندارد و هیچ ضرری را نیز متحمل نخواهید شد و یا در صورت حضور در کشوری خاص، هیچ منفعت خاصی نصیب شما نخواهد گشت.

آزمون GMAT کاملاً استاندارد، هماهنگ و یکسان است و افرادی که از شما آزمون می‌گیرند افراد مورد اعتماد سازمان بوده که ماه‌ها و بلکه سال‌ها تست‌های سخت‌گیرانه و استانداردهای سازمان‌های برگزاری آزمون GMAT را گذرانده‌اند و حتی هیچ تفاوتی مابین کسانی که زبان اول آن‌ها زبان انگلیسی باشد با سایر افراد قائل نخواهند شد. حتی پس از درج نمره توسط نمایندگان آزمون، توسط استانداردهای خود سازمان این نمرات سنجیده می‌شود تا صحت نمرهٔ واردشده مشخص گردد. پس به عبارت کلی، هیچ مزیت و عیب خاصی در کشورهای دیگر برای شرکت در آزمون GMAT وجود ندارد.

♥ به پایان مقاله راهنمای کامل آزمون GMAT رسیدیم. امیدوارم که برایتان مفید بوده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید تایپ کنید.
فروشگاه
0 مورد سبد خرید
حساب من