معرفی دانشگاه های ترکیه, همه مقالات فستو

تحصیل در دانشگاه های ترکیه

تحصیل در دانشگاه های ترکیه

امروزه تحصیل در دانشگاه های ترکیه برای ایرانیان که برای ورود به ترکیه نیازی به ویزا ندارند، نزدیکی راه و هزینه‌های پایین‌تر زندگی در قیاس با بسیاری دیگر از کشورهای مهاجرپذیر، امکان تحصیل در سطح استانداردهای اروپا، امکان دریافت بورسیه تحصیلی و پیدا کردن کار ضمن تحصیل، وجود رشته‌های متنوع تحصیلی، عدم وجود شرط سنی و گپ تحصیلی و حضور چشمگیر دانشجویان بین‌الملل در ترکیه، این کشور را به مقصد بسیار مناسبی برای ادامه تحصیل تبدیل کرده است. از طرفی مدارک دانشگاه‌های ترکیه در تمام کشورهای جهان معتبر است و قابل ارائه برای مقاطع بالاتر در دیگر دانشگاه‌هاست. 

طبق رتبه بندی های جهانی، دانشگاه های ترکیه در میان 50 دانشگاه برتر جهان قرار دارند و از نظر دسترسی به آموزش و کیفیت سطح آموزش می­توان گفت کشور ترکیه در این زمینه عملکرد قابل توجهی داشته است. بیش از 200 دانشگاه در کشور ترکیه قرار دارد که پذیرای دانشجویان بین المللی هستند. با توجه به تعداد بالای دانشگاه های ترکیه می­توان گفت در هر شهر ترکیه یک دانشگاه وجود دارد.

قبل از اینکه برید بقیه مطالب مقاله رو بخونید. حتما ویدیو زیر رو ببیند تا بصورت کامل بدونید که راه های ورود به دانشگاه های ترکیه به چه شکله.

فهرست مطالب

شرایط تحصیل در ترکیه

ورودی دانشگاه‌های ترکیه شرایط سنی ندارند و داوطلبان با هر سنی و با داشتن مدرک دیپلم دبیرستان می‌توانند شرکت کنند. دولت ترکیه به طور دقیق مشخص نکرده است که حداکثر سن لازم برای پذیرش از دانشگاه‌ها چه مقدار می‌تواند باشد اما بسیاری از دانشگاه‌ها سن‌هایی را ارجح می‌دانند. به طور مثال بهتر است برای پذیرش در مقطع کارشناسی زیر 22 سال داشته باشید هر چند بسیاری از دانشگاه‌ها حدی معین نکرده‌اند. برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در ترکیه خوب است که سن شما کمتر از 29 سال باشد و همچنین برای تحصیل در مقطع دکترا بهتر است زیر 33 سال داشته باشید. به طور کل هرچه سن شما برای مقطع مورد نظر پایین‌تر باشد اهمیت بیشتری دارد.

تقویم آموزشی ترکیه

هر سال تحصیلی در ترکیه  شامل ۲ ترم است و از سپتامبر تا ژوئن ادامه دارد. مهلت درخواست بین موسسات و دانشگاه‌های مختلف، متفاوت است، اما دانشگاه‌ها رسماً و عموما از ماه اکتبر باز شده و شروع به فعالیت می‌کنند.

بسیاری از دانشگاه‌ها مکان‌هایی را برای خدمات اولیه تخصیص می‌دهند و این بستگی به شرایط قبلی متقاضی دارد. بنابراین توصیه می‌شود متقاضیان در اسرع وقت جهت اخذ پذیرش اقدام کنند. برخی از دوره‌هایی که محبوبیت کمتری دارند، در بازه‌های زمانی گسترده‌تری دانشجو می‌پذیرند. اما محبوب‌ترین دوره‌ها و رشته‌ها در معتبرترین موسسات به سرعت پر می‌شوند و دارای رقابت بالایی هستند.

در آخر می‌توان به این نکته نیز اشاره کرد که  وب سایت هر دانشگاه جزئیات مربوط به تاریخ شروع و پایان برنامه ارسال درخواست را ارائه می‌دهد. پس حتما قبل از هر اقدامی، سایت را مطالعه کرده و از تقویم به خصوص دانشگاه مورد نظر، مطلع شوید.

شرایط تحصیل در ترکیه در ارتباط با تقویم آموزشی به مانند تقویم آموزشی دانشگاه های کشور ایران می باشد. شروع ترم پاییز و سال تحصیلی در ترم مهرماه بوده (ماه اکتبر) و آغاز ترم بهار از ماه فوریه می باشد. ترم تابستانی دانشگاه ها در ترکیه از ماه جولای الی ماه اگوست خواهد بود. واحدها به صورت ترمی و واحدی ارایه می گردد. و دانشجویان موظف به گذراندن واحدهای درسی خود هستند.

در آخر می‌توان به این نکته نیز اشاره کرد که  وب سایت هر دانشگاه جزئیات مربوط به تاریخ شروع و پایان برنامه ارسال درخواست را ارائه می‌دهد. پس حتما قبل از هر اقدامی، سایت را مطالعه کرده و از تقویم به خصوص دانشگاه مورد نظر، مطلع شوید.

شرایط تحصیل در ترکیه در ارتباط با تقویم آموزشی به مانند تقویم آموزشی دانشگاه های کشور ایران می باشد. شروع ترم پاییز و سال تحصیلی در ترم مهرماه بوده (ماه اکتبر) و آغاز ترم بهار از ماه فوریه می باشد. ترم تابستانی دانشگاه ها در ترکیه از ماه جولای الی ماه اگوست خواهد بود. واحدها به صورت ترمی و واحدی ارایه می گردد. و دانشجویان موظف به گذراندن واحدهای درسی خود هستند.

شرایط تحصیل در ترکیه متناسب با اعتبار دانشگاه ها

دانشگاه های ترکیه از منظر اعتبار بین المللی در دانشگاه های مطرح دنیا قرار دارند. به خصوص که بسیاری از دانشگاه های ترکیه با دانشگاه های آمریکا و اروپا قرارداد تبادل دانشجو دارند. یعنی دانشجو بعد از گذراندن یک ترم می تواند در همان رشته به دانشگاه های آمریکایی و اروپایی طرف قرارداد منتقل شود. بر اساس گزارش نسخه نهایی سیستم رتبه بندی آموزش عالی، سیستم QS، سیستم آموزش عالی در ترکیه در جایگاه هفتم می باشد.

در رشته های پزشکی و دندانپزشکی در ترکیه فارغ التحصیلان می توانند کارت طبابت بین المللی دریافت نمایند. و در همه جای آمریکا و اتحادیه اروپا بدون گذراندن هیچ گونه واحد درسی اضافه و یا دوره کارآموزی مشغول به کار گردند. کشور ترکیه از سال ۲۰۰۱ میلادی به عضویت سیستم هماهنگی آموزشی اتحادیه اروپا یا پروسه بولونیا( Bologna Process) شده است.

که بر اساس همین قرارداد فارغ التحصیلان کشور ترکیه می توانند به راحتی در اکثر نقاط دنیا به کار مشغول شوند و مدارکشان مورد تایید می باشد. در زیر سعی شده است به رنکینگ بین المللی برخی از این دانشگاه ها اشاره گردد:

  • دانشگاه حاجی تپه با رتبه ۵۲۵
  • دانشگاه استانبول با رتبه ۵۶۰
  • دانشگاه میدل ایست یا خاورمیانه با رتبه ۵۹۶
  • دانشگاه اگه با رتبه ۶۱۶
  • دانشگاه آنکارا با رتبه ۶۲۵
  • دانشگاه تکنیک استانبول با رتبه ۶۴۸
  • دانشگاه قاضی با رتبه ۶۷۹
  • دانشگاه بوغاز ایچی با رتبه ۷۴۰
  • دانشگاه بیلکنت با رتبه ۷۸۹
  • دانشگاه ارجیس با رتبه ۸۷۴
  • دانشگاه چوکورووا با رتبه ۹۳۲
  • دانشگاه دوکوز ایلول با رتبه ۹۳۸
  • دانشگاه آتاتورک با رتبه ۹۷۹
های خوب ترکیه

تحصیل در ترکیه در مقطع کارشناسی

تحصیل در ترکیه و بهره مندی از یکی از بهترین سیستم های آموزش عالی دلیل کافی برای بسیاری از دانشجویان بین المللی است که در مقطع کارشناسی به ترکیه مهاجرت کنند. دوره کارشناسی تقریباً در هر دانشگاهی در ترکیه تدریس می شود و تکمیل  دوره حدودا چهار سال طول می کشد. شانس دریافت کمک هزینه تحصیلی در این مقطع کم تر از مقطع کارشناسی ارشد است اما می توان بورسیه های دانشگاه را که برای دانش جویان بین المللی در نظر گرفته شده است دریافت کرد.

مهارت در زبان ترکی استانبولی شانس پذیرش شما را در مقطع کارشناسی بالا می­برد. هرچند که می­توانید بدون مدرک زبان هم از برخی دانشگاه ها پذیرش مشروط بگیرید و در دوره های رایگان زبان ترکی که در بعضی از دانشگاه ها برگزار می شوند شرکت کنید.

بسیاری دانشگاه های ترکیه نیز مانند دانشگاه های ایران آزمون ورودی دارند با این تفاوت که برای ورود به هر دانشگاه ترکیه، باید آزمون ورودی آن دانشگاه را نیز بدهید، اما برخی از دانشگاه ها به آزمون ورودی دانشگاه های دیگر بسنده می کنند و آزمون جداگانه ای ندارند. اکثر دانشگاه های خصوصی ترکیه بدون آزمون و به شرط معدل دیپلم دانشجو می پذیرند.

برای تحصیل در ترکیه و اخذ پذیرش از دانشگاه های ترکیه، اولین کاری که باید انجام دهید این است که برای تحصیل بین دانشگاه دولتی یا دانشگاه خصوصی تصمیم بگیرید بنابراین اگر می خواهید در دانشگاه ترکیه تحصیل کنید، باید شرایط ورود به هر دانشگاه را بدانید:

اگر می خواهید در یک دانشگاه خصوصی در ترکیه تحصیل کنید، در بسیاری از موارد، نیازی به شرکت در آزمون های ورودی ندارید، اما هر دانشگاه شرایط ورود خود را دارد، به عنوان مثال، دانشگاه های خصوصی مورد تایید ایران در رشته هایی  مانند پزشکی و دندانپزشکی و …، شرط معدل دارند و فقط دانش آموزانی را معدل بالای 15 دارند قبول می کنند. بنابراین قبل از تصمیم برای تحصیل در هر دانشگاه، شرایط ورود آن را از مشاوران ما بپرسین!

برای ورود به دانشگاه های دولتی ترکیه نیز باید در یکی از آزمون ها TRYOS و SAT شرکت نمانید.

آزمون TRYOS

آزمون TRYOS یا یوس مرکزی آزمون پذیرش دانشجوی خارجی در ترکیه، آزمونی متمرکز برای ورود به دانشگاه‌های ترکیه است که توسط مرکز سنجش، گزینش و جذب دانشجوی ترکیه (ÖSYM) برگزار می‌شود. این آزمون جایگزین آزمون‌های یوس دانشگاهی شده و از سال 2023 به بعد، متقاضیان تحصیل در ترکیه برای ورود به دانشگاه های دولتی باید در این آزمون شرکت کنند.

تمامی افرادی که دارای مدرک دیپلم در رشته ریاضی،تجربی و انسانی می باشند، میتوانند در این آزمون شرکت کرده و در بیشتر دانشگاه های ترکیه تحصیل کنند. همچنین دوازدهمی ها با داشتن کارنامه نوبت اول و برگه اشتغال به تحصیل نیز می توانند در آزمون ها ثبت نام کنند. این آزمون در سال 2 بار برگزار می شود و مدت زمان اعتبار آزمون TYROS دو سال می باشد.

آزمون SAT

آزمون SAT، مخصوص افرادی است که قصد تحصیل در مقطع کارشناسی یا لیسانس را دارند. این آزمون تقریبا در تمامی کشورهای دنیا به غیر از ایران برگزار می‌شود. تفاوتی ندارد که شما قصد تحصیل در کدام دانشگاه یا کشور را دارید، این آزمون به صورت سراسری دارای اعتبار است و شما می‌توانید با دریافت نمره قبولی لازم، پذیرش هر دانشگاهی را اخذ کنید. آزمون ست به دو نوع SAT1 و SAT2 تقسیم می‌شود. نوع اول این آزمون از نوع جنرال یا عمومی است که شامل دروس ریاضی و زبان می‌شود.

نوع دوم آزمون، شامل دروس مختلف زیست، شیمی، فیزیک و غیره است. اگر قد تحصیل در ترکیه را داشته باشید، شرکت در آزمون نوع اول کافی خواهد بود. همچنین شایان ذکر است که، نوع دوم آزمون SAT در کشور ترکیه برگزار نمی‌شود.

آزمون SAT در چهار نوبت و در ماه‌های اکتبر، دسامبر، مارس و می برگزار می‌شود. این آزمون به صورت کلی، دارای 1600 امتیاز است که نیمی از آن به درس ریاضی و نیمی دیگر به درس زبان اختصاص یافته است. آزمون زبان 1 شامل بخش “خواندن” یا Reading است که دارای 5 متن به زبان انگلیسی می‌باشد و شما باید این متون را خوانده و با توجه به آن‌‌ها سوالات را پاسخ دهید. در بخش زبان 2، آزمون شامل قسمت “نوشتن” یا Writing است. 

در زیر بخشی از برگه های پذیرش بدون آزمون از دانشگاه های خصوصی ترکیه

کلیک کنید
کلیک کنید
کلیک کنید
اسلاید قبلی
اسلاید بعدی

تحصیل در ترکیه در مقطع کارشناسی ارشد

شرایط اختصاصی پذیرش در هر یک از رشته‌ها و مقاطع با یکدیگر متفاوت است. به‌عنوان نمونه اگر قصد دارید برای دریافت کارشناسی در ترکیه اقدام کنید، باید ابتدا از دبیرستان فارغ‌التحصیل شده و یا در شرف فارغ‌التحصیلی از آن باشید. سپس مدارک موردنیاز را برای اخذ پذیرش فراهم کنید. تعدادی از رایج‌ترین این مدارک عبارت‌اند از:

  • فرم درخواست پذیرش
  • دیپلم دبیرستان (یا مدرکی که نشان می‌دهد شما فارغ‌التحصیل شده‌اید)
  • سوابق تحصیلی
  • نمره آزمون تافل
  • پرداخت هزینه درخواست (۳۵-۱۰۰ دلار آمریکا)
  • گواهی تأیید اینکه شما یک آزمون خارج از مدرسه متوسطه موفق شده‌اید. (به‌عنوان‌مثال SAT 1، لیسانس بین‌المللی، لیسانس ملی و غیره)
  • شرکت در آزمون‌های ورودی به دانشگاه‌های ترکیه که مهم ترین آن آزمون ALES می باشد.

البته بسیاری از دانشگاه های ترکیه های ترکیه نتایح آزمون های GRE و GMAT را نیز قبول می کنند. در پایین مقاله های در مورد توضیحات کامل آزمون های نام برده شده، موجود می باشد که با کلیک روی آنها، می توانید مطالعه فرمایید. 

آزمون های رشته های پزشکی و پیراپزشکی

شرایط ورود به رشته‌های پزشکی و دندان‌پزشکی ترکیه با دیگر رشته‌ها متفاوت است. آزمون‌هایی که در ادامه معرفی خواهیم کرد، آزمون های ورودی به دانشگاه‌های ترکیه در رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی هستند.

  آزمون TUS در ترکیه

آزمون زبان‌ ترکی دارای ۲ سال اعتبار است، بدین معنا که در صورت قبولی در این آزمون‌، تا ۲ سال فرصت دارید در آزمون‌ علمی شرکت نمایید. آزمون‌ علمی به دو بخش علوم‌ پایه (سؤالات از ۳ سال اول تحصیل پزشکی) و علوم‌ بالینی (سؤالات از ۳ سال‌آخر تحصیل‌پزشکی) تقسیم می‌شود که هر بخش دارای ۱۲۰ سؤال است. این آزمون برای رشته‌دندانپزشکی با نام آزمون DUS و برای رشته‌پزشکی با نام TUS شناخته می‌شود.

افرادی که دوره ۶ ساله‌ پزشکی را گذرانده و مدرک پزشکی عمومی را اخذ نموده‌اند، می‌توانند در آزمون TUS شرکت نمایند. آزمون TUS  جهت دریافت تخصص در رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی، دامپزشکی و شیمی (به جز زیست‌شناسی) است. آزمون TUS به زبان ترکی است و دوبار در سال در ازمیر، آنکارا و استانبول برگزار می‌شود. آزمون TUS در دو نوبت برگزار می‌شود. نوبت‌ اول آزمون زبان ترکی است که از ۱۰۰ تا ۱۲۰ سؤال دارد و داوطلبان موظف به کسب حداقل نمره ۶۰ هستند. نوبت‌ دوم آزمون علمی است که روز بعد از آزمون‌ اول برگزار می‌شود.

   آزمون DUS در ترکیه

افرادی که دوره ۴ ساله دندانپزشکی عمومی را طی کرده باشند، اجازه شرکت در این آزمون را دارند. نمره‌قبولی آزمون DUS براساس گرایش و دانشگاه متفاوت است. این آزمون یکبار در سال آن هم درشهرهای استانبول، آنکارا و ازمیر برگزار می‌شود. لازم به ذکر است پاسخ‌های غلط در آزمون DUS دارای نمره منفی است.

   آزمون STS در ترکیه

آزمون STS ترکیه برای معادل‌سازی مدارک تحصیلی پزشکان و دندان‌پزشکان عمومی است. آزمون STS لازمه تحصیل و کار در ترکیه است. این آزمون در دو مرحله پایه و تخصصی برگزار می‌شود که هر مرحله دارای ۱۲۰ سؤال است.

  • موارد آزمون STS در مرحله پایه: آناتومی، بافت‌شناسی و جنین‌شناسی، فیزیولوژی، بیوشیمی‌پزشکی، میکروبیولوژی‌پزشکی، آسیب‌شناسی پزشکی و داروسازی پزشکی.
  • موارد آزمون STS در مرحله تخصصی: گروه داخلی، اطفال، گروه جراحی و زنان و زایمان.

تحصیل در ترکیه در مقطع دکتری

اگر می‌خواهید مدرک کارشناسی ارشد یا دکتری در ترکیه کسب کنید، ضمن بررسی شرایط خاص هر رشته در وب‌سایت دانشگاه موردنظر، باید مجموعه‌ای از مدارک را فراهم کنید. تعدادی از رایج‌ترین این مدارک عبارت است از:

  • فرم درخواست پذیرش
  • مدرک کارشناسی یا کارشناسی ارشد
  • انگیزه نامه
  • ارائه سی وی CV قدرتمند
  • نامه معتبر از اساتید
  • ارائه سوابق تحصیلی 
  • ارائه نمرات مورد تأیید در برخی از آزمون‌ها مثل GRE یا GMAT برای پذیرش در برخی از رشته‌ها
  • ارائه نمره قبولی در آزمون زبان تافل یا آزمونی که دانشگاه در بدو ورود، قبولی در آن را لازم می‌داند.
  • شرکت در امتحانات کتبی و یا مصاحبه دانشگاه
pngwing.com 78

برای شرکت در برنامه‌های تحصیلات تکمیلی کارشناسی ارشد در ترکیه و دکتری در این کشور به‌طورمعمول در دو بازه زمانی مهلت درخواست وجود دارد:

  1. برای ترم پاییز: پایان ماه مه (۱۱ اردیبهشت تا ۱۰ خرداد)
  2. برای ترم بهار: پایان دسامبر (۱۰ آذر تا ۱۰ دی)

بورسیه‌های تحصیلی دانشگاه‌های ترکیه

برخی دانشجویان ترجیح می‌دهند که از دانشگاه‌های ترکیه، بورسیه‌ی تحصیلی دریافت کنند. برای این قبیل دانشجویان گزینه‌های مختلفی وجود دارد. برای مثال می‌توان به بورسیه‌های تحصیلی ارائه شده توسط جمهوری ترکیه، بورسیه‌های تحصیلی استانی، بورسیه‌های ارائه شده توسط موسسات و سازمان‌های ملی و بین‌المللی و بورسیه‌های تحصیلی دانشگاه‌ها اشاره کرد. فرصت‌ها و مبالغ ارائه شده توسط موسسات مختلفی که بورسیه اهدا می‌کنند نیز متفاوت است. برخی از این موسسات هزینه‌ی حمل و نقل از کشور شما به ترکیه را نیز پوشش می‌دهند. میزان بورسیه‌های ماهانه نیز با توجه به سطح تحصیلات دانشجویان بین‌المللی متفاوت است.

بورسیه‌های ترکیه علاوه بر ارائه حمایت مالی، به دانشجویان بین‌المللی اجازه می‌دهد تا در برنامه‌ی مورد نظر خود در دانشگاه ثبت نام کند. در واقع  هدف از بورسیه‌های ترکیه این است که اطمینان حاصل شود که دانشجویان در طول مدت اقامت خود در ترکیه و همچنین تحصیلات دانشگاهی از فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی بهره‌مند می‌شوند. این بورسیه‌ها همچنین نیازهای دانشجویان مانند مسکن و بیمه درمانی را در طول دوره آموزشی پوشش می‌دهد.

به دلیل طولانی بودن مطالب پیرامون بحث بورسیه دانشگاه های ترکیه. آن را به صورت یک مقاله جدا گانه برای شما تهیه کرده ایم که علاوه بر توضیح کامل شرایط، به صورت رایگان نحوه ثبت نام آن نیز گفته شده!!

برای مشاهده مقاله کلیک کنید

 

بورسیه دانشگاه های ترکیه

مراحل درخواست اجازه اقامت تحصیلی ترکیه

مراحل کلی:

  1. پذیرش از دانشگاه: اولین قدم برای دریافت اجازه اقامت تحصیلی، پذیرش از یک دانشگاه معتبر در ترکیه است. شما می توانید از طریق وب سایت دانشگاه یا به طور مستقیم با دانشگاه مورد نظر خود برای پذیرش اقدام کنید.
  2. دریافت نامه پذیرش: پس از پذیرش، دانشگاه به شما نامه پذیرش (kabul belgesi) را ارائه می دهد. این نامه برای درخواست اجازه اقامت تحصیلی ضروری است.
  3. تکمیل فرم درخواست: شما باید فرم درخواست اجازه اقامت تحصیلی (öğrenci ikamet izni dilekçesi) را از وب سایت اداره مهاجرت ترکیه (Göç İdaresi Genel Müdürlüğü) دانلود کرده و آن را به طور کامل و دقیق پر کنید.
  4. جمع آوری مدارک: باید مدارک مورد نیاز برای درخواست اجازه اقامت تحصیلی را جمع آوری کنید. این مدارک شامل موارد زیر است:
    • پاسپورت معتبر
    • 4 عکس بیومتریک
    • کپی ترجمه شده نامه پذیرش از دانشگاه
    • بیمه درمانی معتبر
    • پرداخت هزینه درخواست
  5. ارسال مدارک: شما می توانید به صورت آنلاین یا حضوری برای اجازه اقامت تحصیلی اقدام کنید.
    • درخواست آنلاین: شما می توانید از طریق سیستم E-Residency اداره مهاجرت ترکیه به صورت آنلاین برای اجازه اقامت تحصیلی درخواست دهید. برای این کار به یک حساب کاربری در E-Residency نیاز دارید.
    • درخواست حضوری: شما می توانید با مراجعه به اداره مهاجرت استان محل اقامت خود در ترکیه به صورت حضوری برای اجازه اقامت تحصیلی درخواست دهید.
  6. مصاحبه: در برخی موارد، ممکن است از شما خواسته شود تا برای مصاحبه با مقامات اداره مهاجرت حاضر شوید.
  7. دریافت کارت اقامت: پس از بررسی مدارک و انجام مصاحبه (در صورت نیاز)، اگر درخواست شما مورد تایید قرار گیرد، کارت اقامت تحصیلی شما صادر خواهد شد.

نکات مهم:

  • زمان درخواست: شما باید حداقل 30 روز قبل از شروع دوره تحصیلی خود برای اجازه اقامت تحصیلی اقدام کنید.
  • هزینه: هزینه درخواست اجازه اقامت تحصیلی حدود 400 لیر ترکیه است.
  • اعتبار: کارت اقامت تحصیلی شما به مدت یک سال اعتبار دارد و شما می توانید هر سال برای تمدید آن اقدام کنید.
  • کار: شما می توانید با داشتن اجازه اقامت تحصیلی، تا 20 ساعت در هفته در ترکیه کار کنید.
  • خانواده: شما می توانید برای اعضای خانواده خود (همسر و فرزندان زیر 18 سال) نیز برای اجازه اقامت تحصیلی درخواست دهید.

کار ضمن تحصیل در ترکیه

قبل از اینکه برید بقیه مطالب مقاله رو بخونید. حتما ویدیو زیر رو ببیند تا بصورت خلاصه، شرایط کار دانشجویان در ترکیه رو بدونید.

به طور خاص، دانشجویان بین المللی ثبت نام شده در دوره کارشناسی ارشد یا دکترا در ترکیه می‌توانند به عنوان محقق در پروژه های علمی مربوط به کار خود، برای تأمین هزینه تحصیلات تکمیلی کار کنند. برخی از دانشگاه‌های خصوصی نیز دانشجویان تحصیلات تکمیلی را با بورسیه کامل می‌پذیرند و می‌توانند در ازای دریافت این بورسیه کمک هزینه تحصیلی برای دانشجویان فراهم کنند. دانشجویان مقطع کارشناسی، طبق برنامه دوره هایشان، اغلب فرصت‌هایی را برای کار در یک شغل نیمه وقت و غیر رسمی پیدا می‌کنند.

کار دانشجویی در ترکیه

اگر برنامه‌ای برای کار در زندگی دانشجویی خود دارید، آنچه ابتدا باید بدانید این است که اجازه اقامت دانشجویی شما، اجازه کار را پوشش نمی‌دهد. بنابراین ، اگر می‌خواهید در طول تحصیل کار کنید، ابتدا باید مجوز کار بگیرید. انواع مختلفی از پروانه‌های کار وجود دارد مانند کار کوتاه مدت ، دائمی ، مستقل و … که توسط اداره کل کار بین المللی داده می‌شود. متقاضیان با اخذ این مجوز می‌توانند تا کمتر از ۳۰ ساعت در هفته به اشتغال بپردازند.

اقامت پس از تحصیل در ترکیه

دانشجویان خارجی که ویزای تحصیلی ترکیه را از کشور خود گرفته‌اند باید هنگام ورود به ترکیه درخواست اجازه اقامت دهند. این دانشجویان بین المللی باید ظرف یک ماه برای این اجازه اقامت اقدام کنند. در واقع ، برخی از اسناد و مدارک به همراه درخواست اجازه اقامت نیز مورد نیاز است.

در گذشته دولت ترکیه پس از اتمام دوره تحصیل به دانشجویان خارجی اجازه اقامت و کار در ترکیه را نمی‌داد. خبر خوب این است که اخیراً  رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه اعلام کرد که کلیه دانشجویان و فارغ التحصیلان بین المللی اجازه کار در ترکیه را دریافت می‌کنند. مهم نیست که به کدام کشور تعلق داشته باشند، ترکیه در آینده روابط خود را با آن‌ها ادامه خواهد داد.

تکلیف همسر و فرزندان دانشجو

اگر شما مجوز اقامت تحصیلی دریافت کنید فرزندان و همسر شما چه خواهند کرد؟ این سؤالی است که در وهله اول برای هر دانشجو که قصد تحصیل در ترکیه را دارد به وجود می‌آید. پاسخ این است که شما با ویزای تحصیلی تنها اجازه تحصیل دارید و نمی‌توانید فردی را همراه با خود به ترکیه ببرید.

در واقع شما نیز برای اقامت در ترکیه نیاز به ویزای اقامت دارید. همسر و فرزندان شما نیز از این قاعده مستثنی نیستند‌. اگر دانشجوی کشور ترکیه هستید، می‌توانید اقامت بگیرید. اگر اقامت گرفتید می‌توانید همسر و فرزندان خود را نیز با خود به ترکیه ببرید. البته توجه کنید فقط با مجوز اقامت و زندگی قادر هستید این کار را کنید. با مجوز تحصیل قادر به انجام این کار نیستید.

هزینه تحصیل و زندگی در ترکیه

به طور کلی تحصیل و زندگی در ترکیه در مقایسه با دیگر کشورهای اروپایی ارزان تر و مقرون به صرفه تر است. 

  • هزینه‌های زندگی دانشجویی در ترکیه ماهانه در حدود 500 دلار می‌باشد.
  • هزینه تحصیل در دوره دکترا سالانه در حدود ۶۰۰ تا ۹۰۰ دلار می‌باشد.
  •  
  • هزینه تحصیل در مقطع کارشناسی در دانشگاه دولتی در حدود 15000 تا 280000 لیر می‌باشد.
  • هزینه تحصیل در دانشگاه‌های خصوصی سالانه در حدود 2000 تا 30000 دلار می‌باشد.
  • هزینه تحصیل در رشته‌های پزشکی و دندانپزشکی بر اساس دانشگاه از حدود 50000 لیر در هر ترم به بالا می‌باشد.
  • هزینه اجاره بهای یک آپارتمان یک خوابه در مرکز شهر در حدود 7000 لیر می‌باشد.
  • هزینه بلیط حمل و نقل عمومی در ترکیه در حدود 500 لیر می‌باشد.
هزینه های تحصیل در ترکیه

شرایط انتقال از دانشگاهای ترکیه به دانشگاهای اروپایی و آمریکایی

نتقال از دانشگاه های ترکیه به دانشگاه های اروپایی یا آمریکایی امکان پذیر است، اما نیازمند برنامه ریزی دقیق و رعایت الزامات خاص هر دانشگاه است. در اینجا به طور کلی به شرایط و مراحل این فرآیند اشاره می کنیم:

شرایط کلی:

  • معدل: دانشجو باید معدل قابل قبولی در دانشگاه مبدأ داشته باشد. به طور کلی، حداقل معدل مورد نیاز برای انتقال 3.0 از 4.0 است.
  • تعداد واحدهای گذرانده: دانشجو باید حداقل تعداد واحدهای درسی را در دانشگاه مبدأ گذرانده باشد. این تعداد واحد در دانشگاه های مختلف متفاوت است، اما به طور کلی بین 60 تا 90 واحد درسی است.
  • رشته تحصیلی: رشته تحصیلی در دانشگاه مبدأ باید با رشته تحصیلی در دانشگاه مقصد مرتبط باشد.
  • مدرک زبان: دانشجو باید مدرک زبان معتبر مانند آیلتس یا تافل با نمره قابل قبول داشته باشد.
  • انگیزه نامه: دانشجو باید انگیزه نامه ای قوی ارائه دهد که در آن دلایل خود را برای انتقال به دانشگاه مقصد توضیح دهد.
  • توصیه نامه: دانشجو باید چندین نامه توصیه از اساتید خود در دانشگاه مبدأ ارائه دهد.
  • مدارک تحصیلی: دانشجو باید ریز نمرات و سایر مدارک تحصیلی خود را از دانشگاه مبدأ به صورت ترجمه شده به زبان انگلیسی یا زبان مورد نیاز دانشگاه مقصد ارائه دهد.

مراحل:

  1. انتخاب دانشگاه: دانشجو باید دانشگاه های مورد نظر خود را در اروپا یا آمریکا انتخاب کند و الزامات و شرایط پذیرش هر دانشگاه را به دقت بررسی کند.
  2. آماده سازی مدارک: دانشجو باید تمام مدارک مورد نیاز برای درخواست انتقالی را جمع آوری کند و آنها را به زبان انگلیسی یا زبان مورد نیاز دانشگاه مقصد ترجمه کند.
  3. ارائه درخواست: دانشجو باید فرم درخواست انتقالی را تکمیل کند و به همراه مدارک مورد نیاز به دانشگاه مقصد ارسال کند.
  4. بررسی درخواست: دانشگاه درخواست دانشجو را بررسی می کند و در صورت واجد شرایط بودن، دانشجو را برای مصاحبه دعوت می کند.
  5. مصاحبه: دانشجو در مصاحبه با مسئولان دانشگاه مقصد شرکت می کند و در مورد انگیزه ها، اهداف تحصیلی و سابقه تحصیلی خود صحبت می کند.
  6. اعلام نتیجه: دانشگاه نتیجه درخواست انتقالی را به دانشجو اعلام می کند.

متقاضیان با درس خواندن در ترکیه و اقامت در این کشور می‌توانند از مزیت های فراوانی برخوردار شوند. از مهم‌ترین مزیت های تحصیل در ترکیه می‌توان به نزدیکی جغرافیایی و نزدیکی آداب و رسوم و فرهنگ ایران و ترکیه اشاره کرد.

برخی از مهم‌ترین مزیت های تحصیل و اقامت در ترکیه عبارت است از:

  • عدم نیاز به صدور ویزا برای متقاضیان ایرانی
  • پایین بودن هزینه‌های زندگی و تحصیل
  • اعتبار مدرک تحصیلی دانشگاهی در بین کشورهای جهان
  • برخورداری از بورسیه های تحصیلی
  • مورد تأیید بودن بسیاری از دانشگاه‌های ترکیه از نظر وزارت علوم و بهداشت ایران
  • امکان یافتن کار و اشتغال پس از فارغ التحصیلی
  • اخذ کمک هزینه و وام های دانشجویی
  • امکان تبادل دانشجویان با کشورهای اروپایی و آمریکا
  • مطابقت نظام آموزشی ترکیه با نظام آموزشی آمریکا
  • وجود دانشگاه‌های مجهز و مدرن و جهانی
  • بالا بودن امنیت اجتماعی و کیفیت زندگی
  • امکان صدور مجوز اقامت پس از فارغ التحصیلی

معایب تحصیل در ترکیه

متقاضیان ایرانی برای تحصیل در این کشور با مشکلاتی مواجه می باشند. از شرایط درس خواندن در ترکیه توجه به مزیت ها و معایب با هم می‌باشد. یکی از مهم‌ترین معایب تحصیل در ترکیه عدم تسلط ترک زبان ها به زبان انگلیسی و سختی فراگیری زبان ترکی برای ایرانی ها می‌باشد. بالا بودن هزینه‌های بهداشتی و درمانی و همچنین بالا بودن اجاره بهای آپارتمان ها برای تحصیل در استانبول و آنکارا می‌باشد. برخی از معایب تحصیل در ترکیه عبارت است از:

  • امکان تحصیل رایگان در دانشگاه‌های دولتی فقط با دارا بودن مهارت زبان ترکی
  • بالا بودن هزینه‌های تحصیل به زبان انگلیسی در دانشگاه‌های خصوصی
  • کمبود خوابگاه ها در دانشگاه‌های دولتی
تحصیل در ترکیه

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *